<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title lang="ca-ES">'How can I include them?': Teaching pupils with visual impairment in the inclusive music classroom: "Com puc incloure'ls?": Ensenyar a alumnat amb dificultats visuals a l'aula de música inclusiva</dc:title>
<dc:title lang="en-US">'How can I include them?': Teaching pupils with visual impairment in the inclusive music classroom:</dc:title>
<dc:title lang="es-ES">'How can I include them?': Teaching pupils with visual impairment in the inclusive music classroom: "¿Cómo puedo incluirlos?": Enseñar a estudiantes con discapacidad visual en el aula de música inclusiva</dc:title>
<dc:creator>Pino, Angela</dc:creator>
<dc:creator>Rodríguez-Rossell, Carla</dc:creator>
<dc:creator>Viladot Vallverdú, Laia</dc:creator>
<dc:subject lang="en-US">music pedagogies</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">visual impairment</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">inclusion</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">teaching resources</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">inclusive strategies</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">Inclusive music education</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">Visual impairment</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">pedagogías musicales</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">discapacidad visual</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">inclusión</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">recursos pedagógicos</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">estrategias inclusivas</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">Educación musical inclusiva</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">Discapacidad visual</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">pedagogies musicals</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">discapacitat visual</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">inclusió</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">recursos pedagògics</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">estratègies inclusives</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">educació musical</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">educació musical inclusiva</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">discapacitat visual</dc:subject>
<dc:description lang="ca-ES">En la majoria dels casos, el professorat de música no acostuma a tenir estratègies que li permetin respondre a les necessitats educatives específiques de l’estudiantat amb discapacitat visual. Tenint en compte la necessitat de trobar noves estratègies que permetin al professorat enfrontar-se al repte de la inclusió, aquest article explora el potencial que poden tenir les pedagogies actives d’educació musical en l’educació musical inclusiva d’estudiantat amb limitacions visuals. Aquest estudi exploratori combina l’anàlisi qualitativa de contingut amb un estudi de cas per contrastar els recursos trobats en tres pedagogies actives (Ward, Dalcroze i Suzuki) i l’experiència real d’una professora. Els resultats inclouen deu recursos que afavoreixen l’aprenentatge de tot l’alumnat juntament amb la descripció de com foren usats per la professora, a més d’exemples i orientacions per ser aplicats a l’aula. Les conclusions mostren que les pedagogies analitzades ofereixen una gran varietat d’oportunitats d’aprenentatge multisensorial a través dels recursos presentats (que, a la vegada, poden transferir-se a altres pedagogies musicals), i confirmen que les pedagogies musicals actives faciliten la inclusió en contextos amb alumnat amb discapacitat visual.</dc:description>
<dc:description lang="en-US">In most cases, music teachers lack specific strategies to give an appropriate response to the educational needs of students with visual impairments. Taking into account the need to find new approaches that are helpful for music teachers to go through the many challenges of inclusion, this article explores the potential that active music methods may have in the inclusive music education of students with visual disabilities. This exploratory study uses qualitative content analysis in combination with a case study method, intending to contrast the resources found in three active music methods (Ward’s, Dalcroze’s, and Suzuki’s) with the real experience of a music teacher. Results include ten resources which promote learning for all students along with the description of how the teacher used them in real life, examples and guidelines to be applied in the music classroom. Conclusions show that the pedagogies analyzed offer a wide range of opportunities for multi-sensory learning through the resources presented -which can also be transferred to other music pedagogies-, and confirm that active music methods facilitate inclusion in environments where students with visual disabilities are present.</dc:description>
<dc:description lang="es-ES">En la mayoría de los casos, el profesorado de música no suele contar con estrategias que le permitan dar respuesta a las necesidades educativas específicas del estudiantado con discapacidad visual. Teniendo en cuenta la necesidad de encontrar nuevas estrategias que permitan al profesorado enfrentar el reto de la inclusión, este artículo explora el potencial que las pedagogías activas de educación musical pueden tener en la educación musical inclusiva de estudiantes con limitaciones visuales. Este estudio exploratorio emplea el análisis cualitativo de contenido en combinación con un estudio de caso para contrastar los recursos encontrados en tres pedagogías activas (Ward, Dalcroze, y Suzuki) y la experiencia real de una profesora. Los resultados incluyen diez recursos que favorecen el aprendizaje de todo el alumnado junto con la descripción de cómo fueron empleados por la profesora, además de ejemplos y orientaciones para ser aplicados en el aula. Las conclusiones muestran que las pedagogías analizadas ofrecen una gran variedad de oportunidades de aprendizaje multisensorial a través de los recursos presentados (que a su vez pueden ser transferidos a otras pedagogías musicales), y confirman que las pedagogías musicales activas facilitan la inclusión en contextos con estudiantes con discapacidad visual.</dc:description>
<dc:publisher lang="es-ES">Universitat de Barcelona</dc:publisher>
<dc:date>2022-10-14</dc:date>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/publishedVersion</dc:type>
<dc:type lang="ca-ES">Article revisat per persones expertes</dc:type>
<dc:type lang="ca-ES">text</dc:type>
<dc:type lang="en-US">Peer-reviewed Article</dc:type>
<dc:type lang="en-US">Text</dc:type>
<dc:type lang="es-ES">Artículo revisado por pares</dc:type>
<dc:type lang="es-ES">Texto</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/36130</dc:identifier>
<dc:source lang="ca-ES">Didacticae: Revista d'Investigació en Didàctiques Específiques; No 12 (2022); 124-137</dc:source>
<dc:source lang="en-US">Didacticae: Journal of Research in Specific Didactics; No. 12 (2022); 124-137</dc:source>
<dc:source lang="es-ES">Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas; Núm. 12 (2022); 124-137</dc:source>
<dc:source>2462-2737</dc:source>
<dc:language>eng</dc:language>
<dc:relation>https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/36130/38269</dc:relation>
<dc:rights lang="ca-ES">Drets d'autor (c) 2022 Angela Pino, Carla Rodríguez-Rossell, Laia Viladot Vallverdú</dc:rights>
<dc:rights lang="ca-ES">http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0</dc:rights>
</oai_dc:dc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<rdf:RDF schemaLocation="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns# http://www.europeana.eu/schemas/edm/EDM.xsd">
<edm:ProvidedCHO about="https://catalonica.bnc.cat/catalonicahub/lod/oai:revistes.ub.edu:article_--_36130#ent0">
<dc:creator>Pino, Angela</dc:creator>
<dc:creator>Rodríguez-Rossell, Carla</dc:creator>
<dc:creator>Viladot Vallverdú, Laia</dc:creator>
<dc:date>2022-10-14</dc:date>
<dc:description lang="ca-ES">En la majoria dels casos, el professorat de música no acostuma a tenir estratègies que li permetin respondre a les necessitats educatives específiques de l’estudiantat amb discapacitat visual. Tenint en compte la necessitat de trobar noves estratègies que permetin al professorat enfrontar-se al repte de la inclusió, aquest article explora el potencial que poden tenir les pedagogies actives d’educació musical en l’educació musical inclusiva d’estudiantat amb limitacions visuals. Aquest estudi exploratori combina l’anàlisi qualitativa de contingut amb un estudi de cas per contrastar els recursos trobats en tres pedagogies actives (Ward, Dalcroze i Suzuki) i l’experiència real d’una professora. Els resultats inclouen deu recursos que afavoreixen l’aprenentatge de tot l’alumnat juntament amb la descripció de com foren usats per la professora, a més d’exemples i orientacions per ser aplicats a l’aula. Les conclusions mostren que les pedagogies analitzades ofereixen una gran varietat d’oportunitats d’aprenentatge multisensorial a través dels recursos presentats (que, a la vegada, poden transferir-se a altres pedagogies musicals), i confirmen que les pedagogies musicals actives faciliten la inclusió en contextos amb alumnat amb discapacitat visual.</dc:description>
<dc:description lang="en-US">In most cases, music teachers lack specific strategies to give an appropriate response to the educational needs of students with visual impairments. Taking into account the need to find new approaches that are helpful for music teachers to go through the many challenges of inclusion, this article explores the potential that active music methods may have in the inclusive music education of students with visual disabilities. This exploratory study uses qualitative content analysis in combination with a case study method, intending to contrast the resources found in three active music methods (Ward’s, Dalcroze’s, and Suzuki’s) with the real experience of a music teacher. Results include ten resources which promote learning for all students along with the description of how the teacher used them in real life, examples and guidelines to be applied in the music classroom. Conclusions show that the pedagogies analyzed offer a wide range of opportunities for multi-sensory learning through the resources presented -which can also be transferred to other music pedagogies-, and confirm that active music methods facilitate inclusion in environments where students with visual disabilities are present.</dc:description>
<dc:description lang="es-ES">En la mayoría de los casos, el profesorado de música no suele contar con estrategias que le permitan dar respuesta a las necesidades educativas específicas del estudiantado con discapacidad visual. Teniendo en cuenta la necesidad de encontrar nuevas estrategias que permitan al profesorado enfrentar el reto de la inclusión, este artículo explora el potencial que las pedagogías activas de educación musical pueden tener en la educación musical inclusiva de estudiantes con limitaciones visuales. Este estudio exploratorio emplea el análisis cualitativo de contenido en combinación con un estudio de caso para contrastar los recursos encontrados en tres pedagogías activas (Ward, Dalcroze, y Suzuki) y la experiencia real de una profesora. Los resultados incluyen diez recursos que favorecen el aprendizaje de todo el alumnado junto con la descripción de cómo fueron empleados por la profesora, además de ejemplos y orientaciones para ser aplicados en el aula. Las conclusiones muestran que las pedagogías analizadas ofrecen una gran variedad de oportunidades de aprendizaje multisensorial a través de los recursos presentados (que a su vez pueden ser transferidos a otras pedagogías musicales), y confirman que las pedagogías musicales activas facilitan la inclusión en contextos con estudiantes con discapacidad visual.</dc:description>
<dc:identifier>https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/36130</dc:identifier>
<dc:language>eng</dc:language>
<dc:publisher lang="es-ES">Universitat de Barcelona</dc:publisher>
<dc:relation>https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/36130/38269</dc:relation>
<dc:rights lang="ca-ES">Drets d'autor (c) 2022 Angela Pino, Carla Rodríguez-Rossell, Laia Viladot Vallverdú</dc:rights>
<dc:rights lang="ca-ES">http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0</dc:rights>
<dc:source lang="ca-ES">Didacticae: Revista d'Investigació en Didàctiques Específiques; No 12 (2022); 124-137</dc:source>
<dc:source lang="en-US">Didacticae: Journal of Research in Specific Didactics; No. 12 (2022); 124-137</dc:source>
<dc:source lang="es-ES">Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas; Núm. 12 (2022); 124-137</dc:source>
<dc:source>2462-2737</dc:source>
<dc:subject lang="en-US">music pedagogies</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">visual impairment</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">inclusion</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">teaching resources</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">inclusive strategies</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">Inclusive music education</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">Visual impairment</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">pedagogías musicales</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">discapacidad visual</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">inclusión</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">recursos pedagógicos</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">estrategias inclusivas</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">Educación musical inclusiva</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">Discapacidad visual</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">pedagogies musicals</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">discapacitat visual</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">inclusió</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">recursos pedagògics</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">estratègies inclusives</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">educació musical</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">educació musical inclusiva</dc:subject>
<dc:subject lang="ca-ES">discapacitat visual</dc:subject>
<dc:title lang="ca-ES">'How can I include them?': Teaching pupils with visual impairment in the inclusive music classroom: "Com puc incloure'ls?": Ensenyar a alumnat amb dificultats visuals a l'aula de música inclusiva</dc:title>
<dc:title lang="en-US">'How can I include them?': Teaching pupils with visual impairment in the inclusive music classroom:</dc:title>
<dc:title lang="es-ES">'How can I include them?': Teaching pupils with visual impairment in the inclusive music classroom: "¿Cómo puedo incluirlos?": Enseñar a estudiantes con discapacidad visual en el aula de música inclusiva</dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/publishedVersion</dc:type>
<dc:type lang="ca-ES">Article revisat per persones expertes</dc:type>
<dc:type lang="ca-ES">text</dc:type>
<dc:type lang="en-US">Peer-reviewed Article</dc:type>
<dc:type lang="en-US">Text</dc:type>
<dc:type lang="es-ES">Artículo revisado por pares</dc:type>
<dc:type lang="es-ES">Texto</dc:type>
<edm:type>TEXT</edm:type>
</edm:ProvidedCHO>
<ore:Aggregation about="https://catalonica.bnc.cat/catalonicahub/lod/oai:revistes.ub.edu:article_--_36130#ent1">
<edm:dataProvider>RCUB. Revistes científiques de la Universitat de Barcelona</edm:dataProvider>
<edm:provider>Catalònica</edm:provider>
</ore:Aggregation>
</rdf:RDF>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<record schemaLocation="http://www.loc.gov/MARC21/slim http://www.loc.gov/standards/marcxml/schema/MARC21slim.xsd">
<leader>nmb a2200000Iu 4500</leader>
<controlfield tag="008">"221014 2022 eng "</controlfield>
<datafield ind1="#" ind2="#" tag="022">
<subfield code="$a">2462-2737</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="042">
<subfield code="a">dc</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="0" ind2="0" tag="245">
<subfield code="a">'How can I include them?': Teaching pupils with visual impairment in the inclusive music classroom</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="1" ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">Pino, Angela</subfield>
<subfield code="u">Universitat Autònoma de Barcelona</subfield>
<subfield code="0">https://orcid.org/0000-0001-5947-5578</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="1" ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">Rodríguez-Rossell, Carla</subfield>
<subfield code="u">Universitat Autònoma de Barcelona</subfield>
<subfield code="0">https://orcid.org/0000-0003-4299-6849</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="1" ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">Viladot Vallverdú, Laia</subfield>
<subfield code="u">Universitat Autònoma de Barcelona</subfield>
<subfield code="0">https://orcid.org/0000-0002-4962-141X</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield code="a">In most cases, music teachers lack specific strategies to give an appropriate response to the educational needs of students with visual impairments. Taking into account the need to find new approaches that are helpful for music teachers to go through the many challenges of inclusion, this article explores the potential that active music methods may have in the inclusive music education of students with visual disabilities. This exploratory study uses qualitative content analysis in combination with a case study method, intending to contrast the resources found in three active music methods (Ward’s, Dalcroze’s, and Suzuki’s) with the real experience of a music teacher. Results include ten resources which promote learning for all students along with the description of how the teacher used them in real life, examples and guidelines to be applied in the music classroom. Conclusions show that the pedagogies analyzed offer a wide range of opportunities for multi-sensory learning through the resources presented -which can also be transferred to other music pedagogies-, and confirm that active music methods facilitate inclusion in environments where students with visual disabilities are present.</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield code="b">Universitat de Barcelona</subfield>
</datafield>
<dataField ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield code="c">2022-10-01 00:00:00</subfield>
</dataField>
<datafield ind1=" " ind2="7" tag="655">
<subfield code="a">Artículo revisado por pares</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="856">
<subfield code="q">application/pdf</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="4" ind2="0" tag="856">
<subfield code="u">https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/36130</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="0" ind2=" " tag="786">
<subfield code="n">Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas; No 12 (2022)</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="546">
<subfield code="a">eng</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="540">
<subfield code="a">Drets d'autor (c) 2022 Angela Pino, Carla Rodríguez-Rossell, Laia Viladot Vallverdú</subfield>
</datafield>
</record>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_marc catForm="u" encLvl="3" level="m" status="c" type="a" schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/1.1/oai_marc http://www.openarchives.org/OAI/1.1/oai_marc.xsd">
<fixfield id="008">"221014 2022 eng "</fixfield>
<varfield i1="#" i2="#" id="022">
<subfield label="$a">2462-2737</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="042">
<subfield label="a">dc</subfield>
</varfield>
<varfield i1="0" i2="0" id="245">
<subfield label="a">'How can I include them?': Teaching pupils with visual impairment in the inclusive music classroom</subfield>
</varfield>
<varfield i1="1" i2=" " id="720">
<subfield label="a">Pino, Angela</subfield>
<subfield label="u">Universitat Autònoma de Barcelona</subfield>
<subfield label="0">https://orcid.org/0000-0001-5947-5578</subfield>
</varfield>
<varfield i1="1" i2=" " id="720">
<subfield label="a">Rodríguez-Rossell, Carla</subfield>
<subfield label="u">Universitat Autònoma de Barcelona</subfield>
<subfield label="0">https://orcid.org/0000-0003-4299-6849</subfield>
</varfield>
<varfield i1="1" i2=" " id="720">
<subfield label="a">Viladot Vallverdú, Laia</subfield>
<subfield label="u">Universitat Autònoma de Barcelona</subfield>
<subfield label="0">https://orcid.org/0000-0002-4962-141X</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="653">
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="520">
<subfield label="a">In most cases, music teachers lack specific strategies to give an appropriate response to the educational needs of students with visual impairments. Taking into account the need to find new approaches that are helpful for music teachers to go through the many challenges of inclusion, this article explores the potential that active music methods may have in the inclusive music education of students with visual disabilities. This exploratory study uses qualitative content analysis in combination with a case study method, intending to contrast the resources found in three active music methods (Ward’s, Dalcroze’s, and Suzuki’s) with the real experience of a music teacher. Results include ten resources which promote learning for all students along with the description of how the teacher used them in real life, examples and guidelines to be applied in the music classroom. Conclusions show that the pedagogies analyzed offer a wide range of opportunities for multi-sensory learning through the resources presented -which can also be transferred to other music pedagogies-, and confirm that active music methods facilitate inclusion in environments where students with visual disabilities are present.</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="260">
<subfield label="b">Universitat de Barcelona</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="260">
<subfield label="c">2022-10-01 00:00:00</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2="7" id="655">
<subfield label="a">Artículo revisado por pares</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="856">
<subfield label="q">application/pdf</subfield>
</varfield>
<varfield i1="4" i2="0" id="856">
<subfield label="u">https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/36130</subfield>
</varfield>
<varfield i1="0" i2=" " id="786">
<subfield label="n">Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas; No 12 (2022)</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="546">
<subfield label="a">eng</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="540">
<subfield label="a">Drets d'autor (c) 2022 Angela Pino, Carla Rodríguez-Rossell, Laia Viladot Vallverdú</subfield>
</varfield>
</oai_marc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<rfc1807 schemaLocation="http://info.internet.isi.edu:80/in-notes/rfc/files/rfc1807.txt http://www.openarchives.org/OAI/1.1/rfc1807.xsd">
<bib-version>v2</bib-version>
<id>https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/36130</id>
<entry>2022-10-14T09:23:01Z</entry>
<organization>U</organization>
<organization>No 12 (2022); 124-137</organization>
<title>'How can I include them?': Teaching pupils with visual impairment in the inclusive music classroom</title>
<type>Article revisat per persones expertes</type>
<author>Pino, Angela; Universitat Autònoma de Barcelona</author>
<author>Rodríguez-Rossell, Carla; Universitat Autònoma de Barcelona</author>
<author>Viladot Vallverdú, Laia; Universitat Autònoma de Barcelona</author>
<date>2022-10-14</date>
<copyright>Els autors que publiquin en aquesta revista estan d'acord amb les següents condicions:Els autors conserven els drets d'autoria i otorguen a la revista el dret de primera publicació de l'obra.Els textos publicats a Didacticae estan sota una llicència de Reconeixement - Compartir igual 4.0 Espanya de Creative Commons. Per poder esmentar els treballs s'ha de citar la font (Didacticae) i l'autor del text. Didacticae no accepta cap responsabilitat pels punts de vista i les declaracions fetes pels autors en els seus treballs.</copyright>
<other_access>url:https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/36130</other_access>
<keyword>Educación musical inclusiva</keyword>
<keyword>Discapacidad visual</keyword>
<language>Array</language>
<language>Array</language>
<language>Array</language>
<abstract>En la majoria dels casos, el professorat de música no acostuma a tenir estratègies que li permetin respondre a les necessitats educatives específiques de l’estudiantat amb discapacitat visual. Tenint en compte la necessitat de trobar noves estratègies que permetin al professorat enfrontar-se al repte de la inclusió, aquest article explora el potencial que poden tenir les pedagogies actives d’educació musical en l’educació musical inclusiva d’estudiantat amb limitacions visuals. Aquest estudi exploratori combina l’anàlisi qualitativa de contingut amb un estudi de cas per contrastar els recursos trobats en tres pedagogies actives (Ward, Dalcroze i Suzuki) i l’experiència real d’una professora. Els resultats inclouen deu recursos que afavoreixen l’aprenentatge de tot l’alumnat juntament amb la descripció de com foren usats per la professora, a més d’exemples i orientacions per ser aplicats a l’aula. Les conclusions mostren que les pedagogies analitzades ofereixen una gran varietat d’oportunitats d’aprenentatge multisensorial a través dels recursos presentats (que, a la vegada, poden transferir-se a altres pedagogies musicals), i confirmen que les pedagogies musicals actives faciliten la inclusió en contextos amb alumnat amb discapacitat visual.</abstract>
</rfc1807>