<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</dc:title>
<dc:creator>Scott, Rachel</dc:creator>
<dc:subject>Literatura castellana -- 1500-1700, Segle d'Or</dc:subject>
<dc:subject>Spanish literature -- Classical period, 1500-1700</dc:subject>
<dc:subject>Política i literatura -- Espanya -- S. XVI-XVII</dc:subject>
<dc:subject>Politics and literature -- Spain -- 16th-17th centuries</dc:subject>
<dc:subject>Renaixement</dc:subject>
<dc:subject>Renaissance</dc:subject>
<dc:subject>Rojas, Fernando de, ca. 1470-1541. La Celestina</dc:subject>
<dc:description>This article seeks to understand the significance of Celestina (1499) as it moves through time. It contends that new meanings emerge when the context in which the work is printed and read changes. As the prologue to the Tragicomedia intimates, each new act of engagement brings to the fore meanings that may not have been intended or even conceivable at the point of its composition. Taking a synchronic and comparative approach, the article looks at the ‘horizon of expectations’ of Celestina’s reception in sixteenthcentury Spain and Italy, when at the height of its popularity. Focusing on the issues of self-knowledge and solitude, it contextualises their portrayal within ideological debates about the misery and dignity of man that circulated in the Renaissance and within an environment that was considering the possibility of disbelief. It juxtaposes Celestina against other contemporary texts involved in this supranational debate, such as Fernán Pérez de Oliva’s Diálogo de la dignidad del hombre (1546). It argues that, in this new horizon, Celestina’s portrayal of self-knowledge and solitude and its engagement with debates about the misery and dignity of man goes beyond its medieval origins</dc:description>
<dc:description>Este artículo pretende entender el significado de La Celestina a través de su recepción. Sostiene que surgen nuevos sentidos cuando cambia el contexto en el que la obra se imprima y se lee. Como sugiere el prólogo de la Tragicomedia, cada interacción textual resalta nuevos significados que pueden sobrepasar los del momento en el que se concibió. Utilizando un método sincrónico y comparativo, analiza el ‘horizonte de expectativas’ de la recepción de La Celestina en España e Italia del siglo dieciséis cuando alcanzó el momento cumbre de su popularidad. Se centra en los conceptos de nosce te ipsum y de la soledad, contextualizando su representación en los debates ideológicos sobre la miseria y la dignidad del hombre que circulaban en el Renacimiento y en un ambiente que examinaba la posibilidad del ateísmo. Yuxtapone La Celestina con otros textos que formaban parte de este debate supranacional tal como el Diálogo de la dignidad del hombre por Fernán Pérez de Oliva (1546). Mantiene que la representación del autoconocimiento y de la soledad por La Celestina y su relación con los debates sobre la condición humana superan sus origines medievales en este nuevo horizonte</dc:description>
<dc:date>2014</dc:date>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/publishedVersion</dc:type>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10256/9970</dc:identifier>
<dc:relation>info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1988-1088</dc:relation>
<dc:language>eng</dc:language>
<dc:source>Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 2014, vol. 8, p. 315-346</dc:source>
<dc:source>Studia Aurea, vol. 8 (2014)</dc:source>
<dc:rights>Attribution 3.0 Spain</dc:rights>
<dc:rights>http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/</dc:rights>
<dc:rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</dc:rights>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:publisher>Universitat de Girona. Departament de Filologia i Comunicació; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres</dc:publisher>
<dc:source>RACO</dc:source>
</oai_dc:dc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<d:DIDL schemaLocation="urn:mpeg:mpeg21:2002:02-DIDL-NS http://standards.iso.org/ittf/PubliclyAvailableStandards/MPEG-21_schema_files/did/didl.xsd">
<d:DIDLInfo>
<dcterms:created schemaLocation="http://purl.org/dc/terms/ http://dublincore.org/schemas/xmls/qdc/dcterms.xsd">2015-01-27T08:20:33Z</dcterms:created>
</d:DIDLInfo>
<d:Item id="hdl_10256_9970">
<d:Descriptor>
<d:Statement mimeType="application/xml; charset=utf-8">
<dii:Identifier schemaLocation="urn:mpeg:mpeg21:2002:01-DII-NS http://standards.iso.org/ittf/PubliclyAvailableStandards/MPEG-21_schema_files/dii/dii.xsd">urn:hdl:10256/9970</dii:Identifier>
</d:Statement>
</d:Descriptor>
<d:Descriptor>
<d:Statement mimeType="application/xml; charset=utf-8">
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</dc:title>
<dc:creator>Scott, Rachel</dc:creator>
<dc:subject>Literatura castellana -- 1500-1700, Segle d'Or</dc:subject>
<dc:subject>Spanish literature -- Classical period, 1500-1700</dc:subject>
<dc:subject>Política i literatura -- Espanya -- S. XVI-XVII</dc:subject>
<dc:subject>Politics and literature -- Spain -- 16th-17th centuries</dc:subject>
<dc:subject>Renaixement</dc:subject>
<dc:subject>Renaissance</dc:subject>
<dc:subject>Rojas, Fernando de, ca. 1470-1541. La Celestina</dc:subject>
<dc:description>This article seeks to understand the significance of Celestina (1499) as it moves through time. It contends that new meanings emerge when the context in which the work is printed and read changes. As the prologue to the Tragicomedia intimates, each new act of engagement brings to the fore meanings that may not have been intended or even conceivable at the point of its composition. Taking a synchronic and comparative approach, the article looks at the ‘horizon of expectations’ of Celestina’s reception in sixteenthcentury Spain and Italy, when at the height of its popularity. Focusing on the issues of self-knowledge and solitude, it contextualises their portrayal within ideological debates about the misery and dignity of man that circulated in the Renaissance and within an environment that was considering the possibility of disbelief. It juxtaposes Celestina against other contemporary texts involved in this supranational debate, such as Fernán Pérez de Oliva’s Diálogo de la dignidad del hombre (1546). It argues that, in this new horizon, Celestina’s portrayal of self-knowledge and solitude and its engagement with debates about the misery and dignity of man goes beyond its medieval origins</dc:description>
<dc:description>Este artículo pretende entender el significado de La Celestina a través de su recepción. Sostiene que surgen nuevos sentidos cuando cambia el contexto en el que la obra se imprima y se lee. Como sugiere el prólogo de la Tragicomedia, cada interacción textual resalta nuevos significados que pueden sobrepasar los del momento en el que se concibió. Utilizando un método sincrónico y comparativo, analiza el ‘horizonte de expectativas’ de la recepción de La Celestina en España e Italia del siglo dieciséis cuando alcanzó el momento cumbre de su popularidad. Se centra en los conceptos de nosce te ipsum y de la soledad, contextualizando su representación en los debates ideológicos sobre la miseria y la dignidad del hombre que circulaban en el Renacimiento y en un ambiente que examinaba la posibilidad del ateísmo. Yuxtapone La Celestina con otros textos que formaban parte de este debate supranacional tal como el Diálogo de la dignidad del hombre por Fernán Pérez de Oliva (1546). Mantiene que la representación del autoconocimiento y de la soledad por La Celestina y su relación con los debates sobre la condición humana superan sus origines medievales en este nuevo horizonte</dc:description>
<dc:date>2015-01-27T08:20:33Z</dc:date>
<dc:date>2015-01-27T08:20:33Z</dc:date>
<dc:date>2014</dc:date>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:identifier>1988-1088</dc:identifier>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10256/9970</dc:identifier>
<dc:language>eng</dc:language>
<dc:relation>Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 2014, vol. 8, p. 315-346</dc:relation>
<dc:relation>Studia Aurea, vol. 8 (2014)</dc:relation>
<dc:rights>http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/</dc:rights>
<dc:rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</dc:rights>
<dc:rights>Attribution 3.0 Spain</dc:rights>
<dc:publisher>Universitat de Girona. Departament de Filologia i Comunicació; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres</dc:publisher>
<dc:source>RACO</dc:source>
</oai_dc:dc>
</d:Statement>
</d:Descriptor>
<d:Component id="10256_9970_1">
</d:Component>
</d:Item>
</d:DIDL>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<dim:dim schemaLocation="http://www.dspace.org/xmlns/dspace/dim http://www.dspace.org/schema/dim.xsd">
<dim:field element="contributor" mdschema="dc" qualifier="author">Scott, Rachel</dim:field>
<dim:field element="date" mdschema="dc" qualifier="accessioned">2015-01-27T08:20:33Z</dim:field>
<dim:field element="date" mdschema="dc" qualifier="available">2015-01-27T08:20:33Z</dim:field>
<dim:field element="date" mdschema="dc" qualifier="issued">2014</dim:field>
<dim:field element="identifier" mdschema="dc" qualifier="issn">1988-1088</dim:field>
<dim:field element="identifier" mdschema="dc" qualifier="uri">http://hdl.handle.net/10256/9970</dim:field>
<dim:field element="description" lang="cat" mdschema="dc" qualifier="abstract">This article seeks to understand the significance of Celestina (1499) as it moves through time. It contends that new meanings emerge when the context in which the work is printed and read changes. As the prologue to the Tragicomedia intimates, each new act of engagement brings to the fore meanings that may not have been intended or even conceivable at the point of its composition. Taking a synchronic and comparative approach, the article looks at the ‘horizon of expectations’ of Celestina’s reception in sixteenthcentury Spain and Italy, when at the height of its popularity. Focusing on the issues of self-knowledge and solitude, it contextualises their portrayal within ideological debates about the misery and dignity of man that circulated in the Renaissance and within an environment that was considering the possibility of disbelief. It juxtaposes Celestina against other contemporary texts involved in this supranational debate, such as Fernán Pérez de Oliva’s Diálogo de la dignidad del hombre (1546). It argues that, in this new horizon, Celestina’s portrayal of self-knowledge and solitude and its engagement with debates about the misery and dignity of man goes beyond its medieval origins</dim:field>
<dim:field element="description" lang="cat" mdschema="dc" qualifier="abstract">Este artículo pretende entender el significado de La Celestina a través de su recepción. Sostiene que surgen nuevos sentidos cuando cambia el contexto en el que la obra se imprima y se lee. Como sugiere el prólogo de la Tragicomedia, cada interacción textual resalta nuevos significados que pueden sobrepasar los del momento en el que se concibió. Utilizando un método sincrónico y comparativo, analiza el ‘horizonte de expectativas’ de la recepción de La Celestina en España e Italia del siglo dieciséis cuando alcanzó el momento cumbre de su popularidad. Se centra en los conceptos de nosce te ipsum y de la soledad, contextualizando su representación en los debates ideológicos sobre la miseria y la dignidad del hombre que circulaban en el Renacimiento y en un ambiente que examinaba la posibilidad del ateísmo. Yuxtapone La Celestina con otros textos que formaban parte de este debate supranacional tal como el Diálogo de la dignidad del hombre por Fernán Pérez de Oliva (1546). Mantiene que la representación del autoconocimiento y de la soledad por La Celestina y su relación con los debates sobre la condición humana superan sus origines medievales en este nuevo horizonte</dim:field>
<dim:field element="description" lang="en" mdschema="dc" qualifier="provenance">Submitted by Claudia Plana (claudia.plana@udg.edu) on 2015-01-27T08:20:33Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1370 bytes, checksum: ac86fe33011bda956ed9b032abf4d402 (MD5) Art3.pdf: 2499521 bytes, checksum: 73bba9e4b5b46801a12e8b692a14d03b (MD5)</dim:field>
<dim:field element="description" lang="en" mdschema="dc" qualifier="provenance">Made available in DSpace on 2015-01-27T08:20:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1370 bytes, checksum: ac86fe33011bda956ed9b032abf4d402 (MD5) Art3.pdf: 2499521 bytes, checksum: 73bba9e4b5b46801a12e8b692a14d03b (MD5) Previous issue date: 2014</dim:field>
<dim:field element="format" lang="cat" mdschema="dc" qualifier="mimetype">application/pdf</dim:field>
<dim:field element="language" lang="cat" mdschema="dc" qualifier="iso">eng</dim:field>
<dim:field element="publisher" lang="cat" mdschema="dc">Universitat de Girona. Departament de Filologia i Comunicació; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres</dim:field>
<dim:field element="relation" mdschema="dc" qualifier="ispartof">Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 2014, vol. 8, p. 315-346</dim:field>
<dim:field element="relation" lang="cat" mdschema="dc" qualifier="ispartofseries">Studia Aurea, vol. 8 (2014)</dim:field>
<dim:field element="rights" lang="*" mdschema="dc">Attribution 3.0 Spain</dim:field>
<dim:field element="rights" lang="*" mdschema="dc" qualifier="uri">http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/</dim:field>
<dim:field element="rights" mdschema="dc" qualifier="accessRights">info:eu-repo/semantics/openAccess</dim:field>
<dim:field element="source" mdschema="dc">RACO</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="cat" mdschema="dc">Literatura castellana -- 1500-1700, Segle d'Or</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="cat" mdschema="dc">Spanish literature -- Classical period, 1500-1700</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="cat" mdschema="dc">Política i literatura -- Espanya -- S. XVI-XVII</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="cat" mdschema="dc">Politics and literature -- Spain -- 16th-17th centuries</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="cat" mdschema="dc">Renaixement</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="cat" mdschema="dc">Renaissance</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="cat" mdschema="dc">Rojas, Fernando de, ca. 1470-1541. La Celestina</dim:field>
<dim:field element="title" lang="cat" mdschema="dc">'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</dim:field>
<dim:field element="type" lang="cat" mdschema="dc">info:eu-repo/semantics/article</dim:field>
<dim:field element="type" mdschema="dc" qualifier="version">info:eu-repo/semantics/publishedVersion</dim:field>
</dim:dim>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<rdf:RDF schemaLocation="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns# http://www.europeana.eu/schemas/edm/EDM.xsd">
<edm:ProvidedCHO about="https://catalonica.bnc.cat/catalonicahub/lod/oai:dugi-doc.udg.edu:10256_--_9970#ent0">
<dc:creator>Scott, Rachel</dc:creator>
<dc:date>2014</dc:date>
<dc:description>This article seeks to understand the significance of Celestina (1499) as it moves through time. It contends that new meanings emerge when the context in which the work is printed and read changes. As the prologue to the Tragicomedia intimates, each new act of engagement brings to the fore meanings that may not have been intended or even conceivable at the point of its composition. Taking a synchronic and comparative approach, the article looks at the ‘horizon of expectations’ of Celestina’s reception in sixteenthcentury Spain and Italy, when at the height of its popularity. Focusing on the issues of self-knowledge and solitude, it contextualises their portrayal within ideological debates about the misery and dignity of man that circulated in the Renaissance and within an environment that was considering the possibility of disbelief. It juxtaposes Celestina against other contemporary texts involved in this supranational debate, such as Fernán Pérez de Oliva’s Diálogo de la dignidad del hombre (1546). It argues that, in this new horizon, Celestina’s portrayal of self-knowledge and solitude and its engagement with debates about the misery and dignity of man goes beyond its medieval origins</dc:description>
<dc:description>Este artículo pretende entender el significado de La Celestina a través de su recepción. Sostiene que surgen nuevos sentidos cuando cambia el contexto en el que la obra se imprima y se lee. Como sugiere el prólogo de la Tragicomedia, cada interacción textual resalta nuevos significados que pueden sobrepasar los del momento en el que se concibió. Utilizando un método sincrónico y comparativo, analiza el ‘horizonte de expectativas’ de la recepción de La Celestina en España e Italia del siglo dieciséis cuando alcanzó el momento cumbre de su popularidad. Se centra en los conceptos de nosce te ipsum y de la soledad, contextualizando su representación en los debates ideológicos sobre la miseria y la dignidad del hombre que circulaban en el Renacimiento y en un ambiente que examinaba la posibilidad del ateísmo. Yuxtapone La Celestina con otros textos que formaban parte de este debate supranacional tal como el Diálogo de la dignidad del hombre por Fernán Pérez de Oliva (1546). Mantiene que la representación del autoconocimiento y de la soledad por La Celestina y su relación con los debates sobre la condición humana superan sus origines medievales en este nuevo horizonte</dc:description>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10256/9970</dc:identifier>
<dc:language>eng</dc:language>
<dc:publisher>Universitat de Girona. Departament de Filologia i Comunicació; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres</dc:publisher>
<dc:relation>info:eu-repo/semantics/altIdentifier/issn/1988-1088</dc:relation>
<dc:rights>Attribution 3.0 Spain</dc:rights>
<dc:rights>http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/</dc:rights>
<dc:rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</dc:rights>
<dc:source>Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 2014, vol. 8, p. 315-346</dc:source>
<dc:source>Studia Aurea, vol. 8 (2014)</dc:source>
<dc:source>RACO</dc:source>
<dc:subject>Literatura castellana -- 1500-1700, Segle d'Or</dc:subject>
<dc:subject>Spanish literature -- Classical period, 1500-1700</dc:subject>
<dc:subject>Política i literatura -- Espanya -- S. XVI-XVII</dc:subject>
<dc:subject>Politics and literature -- Spain -- 16th-17th centuries</dc:subject>
<dc:subject>Renaixement</dc:subject>
<dc:subject>Renaissance</dc:subject>
<dc:subject>Rojas, Fernando de, ca. 1470-1541. La Celestina</dc:subject>
<dc:title>'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/publishedVersion</dc:type>
<edm:type>TEXT</edm:type>
</edm:ProvidedCHO>
<ore:Aggregation about="https://catalonica.bnc.cat/catalonicahub/lod/oai:dugi-doc.udg.edu:10256_--_9970#ent1">
<edm:dataProvider>DUGiDocs. Publicacions</edm:dataProvider>
<edm:provider>Catalònica</edm:provider>
</ore:Aggregation>
</rdf:RDF>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<thesis schemaLocation="http://www.ndltd.org/standards/metadata/etdms/1.0/ http://www.ndltd.org/standards/metadata/etdms/1.0/etdms.xsd">
<title>'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</title>
<creator>Scott, Rachel</creator>
<subject>Literatura castellana -- 1500-1700, Segle d'Or</subject>
<subject>Spanish literature -- Classical period, 1500-1700</subject>
<subject>Política i literatura -- Espanya -- S. XVI-XVII</subject>
<subject>Politics and literature -- Spain -- 16th-17th centuries</subject>
<subject>Renaixement</subject>
<subject>Renaissance</subject>
<subject>Rojas, Fernando de, ca. 1470-1541. La Celestina</subject>
<description>This article seeks to understand the significance of Celestina (1499) as it moves through time. It contends that new meanings emerge when the context in which the work is printed and read changes. As the prologue to the Tragicomedia intimates, each new act of engagement brings to the fore meanings that may not have been intended or even conceivable at the point of its composition. Taking a synchronic and comparative approach, the article looks at the ‘horizon of expectations’ of Celestina’s reception in sixteenthcentury Spain and Italy, when at the height of its popularity. Focusing on the issues of self-knowledge and solitude, it contextualises their portrayal within ideological debates about the misery and dignity of man that circulated in the Renaissance and within an environment that was considering the possibility of disbelief. It juxtaposes Celestina against other contemporary texts involved in this supranational debate, such as Fernán Pérez de Oliva’s Diálogo de la dignidad del hombre (1546). It argues that, in this new horizon, Celestina’s portrayal of self-knowledge and solitude and its engagement with debates about the misery and dignity of man goes beyond its medieval origins</description>
<description>Este artículo pretende entender el significado de La Celestina a través de su recepción. Sostiene que surgen nuevos sentidos cuando cambia el contexto en el que la obra se imprima y se lee. Como sugiere el prólogo de la Tragicomedia, cada interacción textual resalta nuevos significados que pueden sobrepasar los del momento en el que se concibió. Utilizando un método sincrónico y comparativo, analiza el ‘horizonte de expectativas’ de la recepción de La Celestina en España e Italia del siglo dieciséis cuando alcanzó el momento cumbre de su popularidad. Se centra en los conceptos de nosce te ipsum y de la soledad, contextualizando su representación en los debates ideológicos sobre la miseria y la dignidad del hombre que circulaban en el Renacimiento y en un ambiente que examinaba la posibilidad del ateísmo. Yuxtapone La Celestina con otros textos que formaban parte de este debate supranacional tal como el Diálogo de la dignidad del hombre por Fernán Pérez de Oliva (1546). Mantiene que la representación del autoconocimiento y de la soledad por La Celestina y su relación con los debates sobre la condición humana superan sus origines medievales en este nuevo horizonte</description>
<date>2015-01-27</date>
<date>2015-01-27</date>
<date>2014</date>
<type>info:eu-repo/semantics/article</type>
<identifier>1988-1088</identifier>
<identifier>http://hdl.handle.net/10256/9970</identifier>
<language>eng</language>
<relation>Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 2014, vol. 8, p. 315-346</relation>
<relation>Studia Aurea, vol. 8 (2014)</relation>
<rights>http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/</rights>
<rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</rights>
<rights>Attribution 3.0 Spain</rights>
<publisher>Universitat de Girona. Departament de Filologia i Comunicació; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres</publisher>
<source>RACO</source>
</thesis>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<record schemaLocation="http://www.loc.gov/MARC21/slim http://www.loc.gov/standards/marcxml/schema/MARC21slim.xsd">
<leader>00925njm 22002777a 4500</leader>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="042">
<subfield code="a">dc</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">Scott, Rachel</subfield>
<subfield code="e">author</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield code="c">2014</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield code="a">This article seeks to understand the significance of Celestina (1499) as it moves through time. It contends that new meanings emerge when the context in which the work is printed and read changes. As the prologue to the Tragicomedia intimates, each new act of engagement brings to the fore meanings that may not have been intended or even conceivable at the point of its composition. Taking a synchronic and comparative approach, the article looks at the ‘horizon of expectations’ of Celestina’s reception in sixteenthcentury Spain and Italy, when at the height of its popularity. Focusing on the issues of self-knowledge and solitude, it contextualises their portrayal within ideological debates about the misery and dignity of man that circulated in the Renaissance and within an environment that was considering the possibility of disbelief. It juxtaposes Celestina against other contemporary texts involved in this supranational debate, such as Fernán Pérez de Oliva’s Diálogo de la dignidad del hombre (1546). It argues that, in this new horizon, Celestina’s portrayal of self-knowledge and solitude and its engagement with debates about the misery and dignity of man goes beyond its medieval origins</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield code="a">Este artículo pretende entender el significado de La Celestina a través de su recepción. Sostiene que surgen nuevos sentidos cuando cambia el contexto en el que la obra se imprima y se lee. Como sugiere el prólogo de la Tragicomedia, cada interacción textual resalta nuevos significados que pueden sobrepasar los del momento en el que se concibió. Utilizando un método sincrónico y comparativo, analiza el ‘horizonte de expectativas’ de la recepción de La Celestina en España e Italia del siglo dieciséis cuando alcanzó el momento cumbre de su popularidad. Se centra en los conceptos de nosce te ipsum y de la soledad, contextualizando su representación en los debates ideológicos sobre la miseria y la dignidad del hombre que circulaban en el Renacimiento y en un ambiente que examinaba la posibilidad del ateísmo. Yuxtapone La Celestina con otros textos que formaban parte de este debate supranacional tal como el Diálogo de la dignidad del hombre por Fernán Pérez de Oliva (1546). Mantiene que la representación del autoconocimiento y de la soledad por La Celestina y su relación con los debates sobre la condición humana superan sus origines medievales en este nuevo horizonte</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="8" ind2=" " tag="024">
<subfield code="a">1988-1088</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="8" ind2=" " tag="024">
<subfield code="a">http://hdl.handle.net/10256/9970</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Literatura castellana -- 1500-1700, Segle d'Or</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Spanish literature -- Classical period, 1500-1700</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Política i literatura -- Espanya -- S. XVI-XVII</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Politics and literature -- Spain -- 16th-17th centuries</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Renaixement</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Renaissance</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Rojas, Fernando de, ca. 1470-1541. La Celestina</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="0" ind2="0" tag="245">
<subfield code="a">'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</subfield>
</datafield>
</record>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<mets ID=" DSpace_ITEM_10256-9970" OBJID=" hdl:10256/9970" PROFILE="DSpace METS SIP Profile 1.0" TYPE="DSpace ITEM" schemaLocation="http://www.loc.gov/METS/ http://www.loc.gov/standards/mets/mets.xsd">
<metsHdr CREATEDATE="2022-09-15T00:11:19Z">
<agent ROLE="CUSTODIAN" TYPE="ORGANIZATION">
<name>DUGiDocs</name>
</agent>
</metsHdr>
<dmdSec ID="DMD_10256_9970">
<mdWrap MDTYPE="MODS">
<xmlData schemaLocation="http://www.loc.gov/mods/v3 http://www.loc.gov/standards/mods/v3/mods-3-1.xsd">
<mods:mods schemaLocation="http://www.loc.gov/mods/v3 http://www.loc.gov/standards/mods/v3/mods-3-1.xsd">
<mods:name>
<mods:role>
<mods:roleTerm type="text">author</mods:roleTerm>
</mods:role>
<mods:namePart>Scott, Rachel</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:extension>
<mods:dateAccessioned encoding="iso8601">2015-01-27T08:20:33Z</mods:dateAccessioned>
</mods:extension>
<mods:extension>
<mods:dateAvailable encoding="iso8601">2015-01-27T08:20:33Z</mods:dateAvailable>
</mods:extension>
<mods:originInfo>
<mods:dateIssued encoding="iso8601">2014</mods:dateIssued>
</mods:originInfo>
<mods:identifier type="issn">1988-1088</mods:identifier>
<mods:identifier type="uri">http://hdl.handle.net/10256/9970</mods:identifier>
<mods:abstract>This article seeks to understand the significance of Celestina (1499) as it moves through time. It contends that new meanings emerge when the context in which the work is printed and read changes. As the prologue to the Tragicomedia intimates, each new act of engagement brings to the fore meanings that may not have been intended or even conceivable at the point of its composition. Taking a synchronic and comparative approach, the article looks at the ‘horizon of expectations’ of Celestina’s reception in sixteenthcentury Spain and Italy, when at the height of its popularity. Focusing on the issues of self-knowledge and solitude, it contextualises their portrayal within ideological debates about the misery and dignity of man that circulated in the Renaissance and within an environment that was considering the possibility of disbelief. It juxtaposes Celestina against other contemporary texts involved in this supranational debate, such as Fernán Pérez de Oliva’s Diálogo de la dignidad del hombre (1546). It argues that, in this new horizon, Celestina’s portrayal of self-knowledge and solitude and its engagement with debates about the misery and dignity of man goes beyond its medieval origins</mods:abstract>
<mods:language>
<mods:languageTerm authority="rfc3066">eng</mods:languageTerm>
</mods:language>
<mods:accessCondition type="useAndReproduction">Attribution 3.0 Spain</mods:accessCondition>
<mods:subject>
<mods:topic>Literatura castellana -- 1500-1700, Segle d'Or</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Spanish literature -- Classical period, 1500-1700</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Política i literatura -- Espanya -- S. XVI-XVII</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Politics and literature -- Spain -- 16th-17th centuries</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Renaixement</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Renaissance</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Rojas, Fernando de, ca. 1470-1541. La Celestina</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:titleInfo>
<mods:title>'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</mods:title>
</mods:titleInfo>
<mods:genre>info:eu-repo/semantics/article</mods:genre>
</mods:mods>
</xmlData>
</mdWrap>
</dmdSec>
<amdSec ID="TMD_10256_9970">
<rightsMD ID="RIG_10256_9970">
<mdWrap MDTYPE="OTHER" MIMETYPE="text/plain" OTHERMDTYPE="DSpaceDepositLicense">
<binData>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</binData>
</mdWrap>
</rightsMD>
</amdSec>
<amdSec ID="FO_10256_9970_1">
<techMD ID="TECH_O_10256_9970_1">
<mdWrap MDTYPE="PREMIS">
<xmlData schemaLocation="http://www.loc.gov/standards/premis http://www.loc.gov/standards/premis/PREMIS-v1-0.xsd">
<premis:premis>
<premis:object>
<premis:objectIdentifier>
<premis:objectIdentifierType>URL</premis:objectIdentifierType>
<premis:objectIdentifierValue>https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/10256/9970/1/Art3.pdf</premis:objectIdentifierValue>
</premis:objectIdentifier>
<premis:objectCategory>File</premis:objectCategory>
<premis:objectCharacteristics>
<premis:fixity>
<premis:messageDigestAlgorithm>MD5</premis:messageDigestAlgorithm>
<premis:messageDigest>73bba9e4b5b46801a12e8b692a14d03b</premis:messageDigest>
</premis:fixity>
<premis:size>2499521</premis:size>
<premis:format>
<premis:formatDesignation>
<premis:formatName>application/pdf</premis:formatName>
</premis:formatDesignation>
</premis:format>
</premis:objectCharacteristics>
<premis:originalName>Art3.pdf</premis:originalName>
</premis:object>
</premis:premis>
</xmlData>
</mdWrap>
</techMD>
</amdSec>
<fileSec>
<fileGrp USE="ORIGINAL">
<file ADMID="FO_10256_9970_1" CHECKSUM="73bba9e4b5b46801a12e8b692a14d03b" CHECKSUMTYPE="MD5" GROUPID="GROUP_BITSTREAM_10256_9970_1" ID="BITSTREAM_ORIGINAL_10256_9970_1" MIMETYPE="application/pdf" SEQ="1" SIZE="2499521">
</file>
</fileGrp>
</fileSec>
<structMap LABEL="DSpace Object" TYPE="LOGICAL">
<div ADMID="DMD_10256_9970" TYPE="DSpace Object Contents">
<div TYPE="DSpace BITSTREAM">
</div>
</div>
</structMap>
</mets>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<mods:mods schemaLocation="http://www.loc.gov/mods/v3 http://www.loc.gov/standards/mods/v3/mods-3-1.xsd">
<mods:name>
<mods:namePart>Scott, Rachel</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:extension>
<mods:dateAvailable encoding="iso8601">2015-01-27T08:20:33Z</mods:dateAvailable>
</mods:extension>
<mods:extension>
<mods:dateAccessioned encoding="iso8601">2015-01-27T08:20:33Z</mods:dateAccessioned>
</mods:extension>
<mods:originInfo>
<mods:dateIssued encoding="iso8601">2014</mods:dateIssued>
</mods:originInfo>
<mods:identifier type="issn">1988-1088</mods:identifier>
<mods:identifier type="uri">http://hdl.handle.net/10256/9970</mods:identifier>
<mods:abstract>This article seeks to understand the significance of Celestina (1499) as it moves through time. It contends that new meanings emerge when the context in which the work is printed and read changes. As the prologue to the Tragicomedia intimates, each new act of engagement brings to the fore meanings that may not have been intended or even conceivable at the point of its composition. Taking a synchronic and comparative approach, the article looks at the ‘horizon of expectations’ of Celestina’s reception in sixteenthcentury Spain and Italy, when at the height of its popularity. Focusing on the issues of self-knowledge and solitude, it contextualises their portrayal within ideological debates about the misery and dignity of man that circulated in the Renaissance and within an environment that was considering the possibility of disbelief. It juxtaposes Celestina against other contemporary texts involved in this supranational debate, such as Fernán Pérez de Oliva’s Diálogo de la dignidad del hombre (1546). It argues that, in this new horizon, Celestina’s portrayal of self-knowledge and solitude and its engagement with debates about the misery and dignity of man goes beyond its medieval origins</mods:abstract>
<mods:abstract>Este artículo pretende entender el significado de La Celestina a través de su recepción. Sostiene que surgen nuevos sentidos cuando cambia el contexto en el que la obra se imprima y se lee. Como sugiere el prólogo de la Tragicomedia, cada interacción textual resalta nuevos significados que pueden sobrepasar los del momento en el que se concibió. Utilizando un método sincrónico y comparativo, analiza el ‘horizonte de expectativas’ de la recepción de La Celestina en España e Italia del siglo dieciséis cuando alcanzó el momento cumbre de su popularidad. Se centra en los conceptos de nosce te ipsum y de la soledad, contextualizando su representación en los debates ideológicos sobre la miseria y la dignidad del hombre que circulaban en el Renacimiento y en un ambiente que examinaba la posibilidad del ateísmo. Yuxtapone La Celestina con otros textos que formaban parte de este debate supranacional tal como el Diálogo de la dignidad del hombre por Fernán Pérez de Oliva (1546). Mantiene que la representación del autoconocimiento y de la soledad por La Celestina y su relación con los debates sobre la condición humana superan sus origines medievales en este nuevo horizonte</mods:abstract>
<mods:language>
<mods:languageTerm>eng</mods:languageTerm>
</mods:language>
<mods:accessCondition type="useAndReproduction">http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/</mods:accessCondition>
<mods:accessCondition type="useAndReproduction">info:eu-repo/semantics/openAccess</mods:accessCondition>
<mods:accessCondition type="useAndReproduction">Attribution 3.0 Spain</mods:accessCondition>
<mods:subject>
<mods:topic>Literatura castellana -- 1500-1700, Segle d'Or</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Spanish literature -- Classical period, 1500-1700</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Política i literatura -- Espanya -- S. XVI-XVII</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Politics and literature -- Spain -- 16th-17th centuries</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Renaixement</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Renaissance</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Rojas, Fernando de, ca. 1470-1541. La Celestina</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:titleInfo>
<mods:title>'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</mods:title>
</mods:titleInfo>
<mods:genre>info:eu-repo/semantics/article</mods:genre>
</mods:mods>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<datacite:resource schemaLocation="http://datacite.org/schema/kernel-4 http://schema.datacite.org/meta/kernel-4-2/metadata.xsd">
<datacite:identifier identifierType="Handle">http://hdl.handle.net/10256/9970</datacite:identifier>
<datacite:titles>
<datacite:title>'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</datacite:title>
</datacite:titles>
<datacite:creators>
<datacite:creator>
<datacite:creatorName>Scott, Rachel</datacite:creatorName>
</datacite:creator>
</datacite:creators>
<datacite:subjects>
<datacite:subject>Literatura castellana -- 1500-1700, Segle d'Or</datacite:subject>
<datacite:subject>Spanish literature -- Classical period, 1500-1700</datacite:subject>
<datacite:subject>Política i literatura -- Espanya -- S. XVI-XVII</datacite:subject>
<datacite:subject>Politics and literature -- Spain -- 16th-17th centuries</datacite:subject>
<datacite:subject>Renaixement</datacite:subject>
<datacite:subject>Renaissance</datacite:subject>
<datacite:subject>Rojas, Fernando de, ca. 1470-1541. La Celestina</datacite:subject>
</datacite:subjects>
<datacite:descriptions>
<datacite:description descriptionType="Abstract">This article seeks to understand the significance of Celestina (1499) as it moves through time. It contends that new meanings emerge when the context in which the work is printed and read changes. As the prologue to the Tragicomedia intimates, each new act of engagement brings to the fore meanings that may not have been intended or even conceivable at the point of its composition. Taking a synchronic and comparative approach, the article looks at the ‘horizon of expectations’ of Celestina’s reception in sixteenthcentury Spain and Italy, when at the height of its popularity. Focusing on the issues of self-knowledge and solitude, it contextualises their portrayal within ideological debates about the misery and dignity of man that circulated in the Renaissance and within an environment that was considering the possibility of disbelief. It juxtaposes Celestina against other contemporary texts involved in this supranational debate, such as Fernán Pérez de Oliva’s Diálogo de la dignidad del hombre (1546). It argues that, in this new horizon, Celestina’s portrayal of self-knowledge and solitude and its engagement with debates about the misery and dignity of man goes beyond its medieval origins</datacite:description>
<datacite:description descriptionType="Abstract">Este artículo pretende entender el significado de La Celestina a través de su recepción. Sostiene que surgen nuevos sentidos cuando cambia el contexto en el que la obra se imprima y se lee. Como sugiere el prólogo de la Tragicomedia, cada interacción textual resalta nuevos significados que pueden sobrepasar los del momento en el que se concibió. Utilizando un método sincrónico y comparativo, analiza el ‘horizonte de expectativas’ de la recepción de La Celestina en España e Italia del siglo dieciséis cuando alcanzó el momento cumbre de su popularidad. Se centra en los conceptos de nosce te ipsum y de la soledad, contextualizando su representación en los debates ideológicos sobre la miseria y la dignidad del hombre que circulaban en el Renacimiento y en un ambiente que examinaba la posibilidad del ateísmo. Yuxtapone La Celestina con otros textos que formaban parte de este debate supranacional tal como el Diálogo de la dignidad del hombre por Fernán Pérez de Oliva (1546). Mantiene que la representación del autoconocimiento y de la soledad por La Celestina y su relación con los debates sobre la condición humana superan sus origines medievales en este nuevo horizonte</datacite:description>
</datacite:descriptions>
<datacite:dates>
<datacite:date dateType="Issued">2014</datacite:date>
</datacite:dates>
<datacite:publicationYear>2014</datacite:publicationYear>
<datacite:languages>
<datacite:language>eng</datacite:language>
</datacite:languages>
<datacite:relatedIdentifiers>
<datacite:relatedIdentifier relatedIdentifierType="URL" relationType="IsSupplementTo">1988-1088</datacite:relatedIdentifier>
</datacite:relatedIdentifiers>
<datacite:rightsList>
<datacite:rights>Attribution 3.0 Spain</datacite:rights>
<datacite:rights rightsURI="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/">http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/</datacite:rights>
<datacite:rights rightsURI="info:eu-repo/semantics/openAccess">info:eu-repo/semantics/openAccess</datacite:rights>
</datacite:rightsList>
<datacite:formats>
<datacite:format>application/pdf</datacite:format>
</datacite:formats>
<datacite:publisher>Universitat de Girona. Departament de Filologia i Comunicació; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres</datacite:publisher>
</datacite:resource>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<atom:entry schemaLocation="http://www.w3.org/2005/Atom http://www.kbcafe.com/rss/atom.xsd.xml">
<atom:id>http://hdl.handle.net/10256/9970/ore.xml</atom:id>
<atom:published>2015-01-27T08:20:33Z</atom:published>
<atom:updated>2015-01-27T08:20:33Z</atom:updated>
<atom:source>
<atom:generator>DUGiDocs</atom:generator>
</atom:source>
<atom:title>'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</atom:title>
<atom:author>
<atom:name>Scott, Rachel</atom:name>
</atom:author>
<oreatom:triples>
<rdf:Description about="http://hdl.handle.net/10256/9970/ore.xml#atom">
<dcterms:modified>2015-01-27T08:20:33Z</dcterms:modified>
</rdf:Description>
<rdf:Description about="https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/10256/9970/1/Art3.pdf">
<dcterms:description>ORIGINAL</dcterms:description>
</rdf:Description>
<rdf:Description about="https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/10256/9970/2/license_rdf">
<dcterms:description>CC-LICENSE</dcterms:description>
</rdf:Description>
<rdf:Description about="https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/10256/9970/3/license.txt">
<dcterms:description>LICENSE</dcterms:description>
</rdf:Description>
<rdf:Description about="https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/10256/9970/4/Art3.pdf.jpg">
<dcterms:description>THUMBNAIL</dcterms:description>
</rdf:Description>
</oreatom:triples>
</atom:entry>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<qdc:qualifieddc schemaLocation="http://purl.org/dc/elements/1.1/ http://dublincore.org/schemas/xmls/qdc/2006/01/06/dc.xsd http://purl.org/dc/terms/ http://dublincore.org/schemas/xmls/qdc/2006/01/06/dcterms.xsd http://dspace.org/qualifieddc/ http://www.ukoln.ac.uk/metadata/dcmi/xmlschema/qualifieddc.xsd">
<dc:title>'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</dc:title>
<dc:creator>Scott, Rachel</dc:creator>
<dc:subject>Literatura castellana -- 1500-1700, Segle d'Or</dc:subject>
<dc:subject>Spanish literature -- Classical period, 1500-1700</dc:subject>
<dc:subject>Política i literatura -- Espanya -- S. XVI-XVII</dc:subject>
<dc:subject>Politics and literature -- Spain -- 16th-17th centuries</dc:subject>
<dc:subject>Renaixement</dc:subject>
<dc:subject>Renaissance</dc:subject>
<dc:subject>Rojas, Fernando de, ca. 1470-1541. La Celestina</dc:subject>
<dcterms:abstract>This article seeks to understand the significance of Celestina (1499) as it moves through time. It contends that new meanings emerge when the context in which the work is printed and read changes. As the prologue to the Tragicomedia intimates, each new act of engagement brings to the fore meanings that may not have been intended or even conceivable at the point of its composition. Taking a synchronic and comparative approach, the article looks at the ‘horizon of expectations’ of Celestina’s reception in sixteenthcentury Spain and Italy, when at the height of its popularity. Focusing on the issues of self-knowledge and solitude, it contextualises their portrayal within ideological debates about the misery and dignity of man that circulated in the Renaissance and within an environment that was considering the possibility of disbelief. It juxtaposes Celestina against other contemporary texts involved in this supranational debate, such as Fernán Pérez de Oliva’s Diálogo de la dignidad del hombre (1546). It argues that, in this new horizon, Celestina’s portrayal of self-knowledge and solitude and its engagement with debates about the misery and dignity of man goes beyond its medieval origins</dcterms:abstract>
<dcterms:abstract>Este artículo pretende entender el significado de La Celestina a través de su recepción. Sostiene que surgen nuevos sentidos cuando cambia el contexto en el que la obra se imprima y se lee. Como sugiere el prólogo de la Tragicomedia, cada interacción textual resalta nuevos significados que pueden sobrepasar los del momento en el que se concibió. Utilizando un método sincrónico y comparativo, analiza el ‘horizonte de expectativas’ de la recepción de La Celestina en España e Italia del siglo dieciséis cuando alcanzó el momento cumbre de su popularidad. Se centra en los conceptos de nosce te ipsum y de la soledad, contextualizando su representación en los debates ideológicos sobre la miseria y la dignidad del hombre que circulaban en el Renacimiento y en un ambiente que examinaba la posibilidad del ateísmo. Yuxtapone La Celestina con otros textos que formaban parte de este debate supranacional tal como el Diálogo de la dignidad del hombre por Fernán Pérez de Oliva (1546). Mantiene que la representación del autoconocimiento y de la soledad por La Celestina y su relación con los debates sobre la condición humana superan sus origines medievales en este nuevo horizonte</dcterms:abstract>
<dcterms:dateAccepted>2015-01-27T08:20:33Z</dcterms:dateAccepted>
<dcterms:available>2015-01-27T08:20:33Z</dcterms:available>
<dcterms:created>2015-01-27T08:20:33Z</dcterms:created>
<dcterms:issued>2014</dcterms:issued>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:identifier>1988-1088</dc:identifier>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10256/9970</dc:identifier>
<dc:language>eng</dc:language>
<dc:relation>Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 2014, vol. 8, p. 315-346</dc:relation>
<dc:relation>Studia Aurea, vol. 8 (2014)</dc:relation>
<dc:rights>http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/</dc:rights>
<dc:rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</dc:rights>
<dc:rights>Attribution 3.0 Spain</dc:rights>
<dc:publisher>Universitat de Girona. Departament de Filologia i Comunicació; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres</dc:publisher>
<dc:source>RACO</dc:source>
</qdc:qualifieddc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<rdf:RDF schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/rdf/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/rdf.xsd">
<ow:Publication about="oai:dugi-doc.udg.edu:10256/9970">
<dc:title>'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</dc:title>
<dc:creator>Scott, Rachel</dc:creator>
<dc:subject>Literatura castellana -- 1500-1700, Segle d'Or</dc:subject>
<dc:subject>Spanish literature -- Classical period, 1500-1700</dc:subject>
<dc:subject>Política i literatura -- Espanya -- S. XVI-XVII</dc:subject>
<dc:subject>Politics and literature -- Spain -- 16th-17th centuries</dc:subject>
<dc:subject>Renaixement</dc:subject>
<dc:subject>Renaissance</dc:subject>
<dc:subject>Rojas, Fernando de, ca. 1470-1541. La Celestina</dc:subject>
<dc:description>This article seeks to understand the significance of Celestina (1499) as it moves through time. It contends that new meanings emerge when the context in which the work is printed and read changes. As the prologue to the Tragicomedia intimates, each new act of engagement brings to the fore meanings that may not have been intended or even conceivable at the point of its composition. Taking a synchronic and comparative approach, the article looks at the ‘horizon of expectations’ of Celestina’s reception in sixteenthcentury Spain and Italy, when at the height of its popularity. Focusing on the issues of self-knowledge and solitude, it contextualises their portrayal within ideological debates about the misery and dignity of man that circulated in the Renaissance and within an environment that was considering the possibility of disbelief. It juxtaposes Celestina against other contemporary texts involved in this supranational debate, such as Fernán Pérez de Oliva’s Diálogo de la dignidad del hombre (1546). It argues that, in this new horizon, Celestina’s portrayal of self-knowledge and solitude and its engagement with debates about the misery and dignity of man goes beyond its medieval origins</dc:description>
<dc:description>Este artículo pretende entender el significado de La Celestina a través de su recepción. Sostiene que surgen nuevos sentidos cuando cambia el contexto en el que la obra se imprima y se lee. Como sugiere el prólogo de la Tragicomedia, cada interacción textual resalta nuevos significados que pueden sobrepasar los del momento en el que se concibió. Utilizando un método sincrónico y comparativo, analiza el ‘horizonte de expectativas’ de la recepción de La Celestina en España e Italia del siglo dieciséis cuando alcanzó el momento cumbre de su popularidad. Se centra en los conceptos de nosce te ipsum y de la soledad, contextualizando su representación en los debates ideológicos sobre la miseria y la dignidad del hombre que circulaban en el Renacimiento y en un ambiente que examinaba la posibilidad del ateísmo. Yuxtapone La Celestina con otros textos que formaban parte de este debate supranacional tal como el Diálogo de la dignidad del hombre por Fernán Pérez de Oliva (1546). Mantiene que la representación del autoconocimiento y de la soledad por La Celestina y su relación con los debates sobre la condición humana superan sus origines medievales en este nuevo horizonte</dc:description>
<dc:date>2015-01-27T08:20:33Z</dc:date>
<dc:date>2015-01-27T08:20:33Z</dc:date>
<dc:date>2014</dc:date>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:identifier>1988-1088</dc:identifier>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10256/9970</dc:identifier>
<dc:language>eng</dc:language>
<dc:relation>Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 2014, vol. 8, p. 315-346</dc:relation>
<dc:relation>Studia Aurea, vol. 8 (2014)</dc:relation>
<dc:rights>http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/</dc:rights>
<dc:rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</dc:rights>
<dc:rights>Attribution 3.0 Spain</dc:rights>
<dc:publisher>Universitat de Girona. Departament de Filologia i Comunicació; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres</dc:publisher>
<dc:source>RACO</dc:source>
</ow:Publication>
</rdf:RDF>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<metadata schemaLocation="http://www.lyncode.com/xoai http://www.lyncode.com/xsd/xoai.xsd">
<element name="dc">
<element name="contributor">
<element name="author">
<element name="none">
<field name="value">Scott, Rachel</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="date">
<element name="accessioned">
<element name="none">
<field name="value">2015-01-27T08:20:33Z</field>
</element>
</element>
<element name="available">
<element name="none">
<field name="value">2015-01-27T08:20:33Z</field>
</element>
</element>
<element name="issued">
<element name="none">
<field name="value">2014</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="identifier">
<element name="issn">
<element name="none">
<field name="value">1988-1088</field>
</element>
</element>
<element name="uri">
<element name="none">
<field name="value">http://hdl.handle.net/10256/9970</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="description">
<element name="abstract">
<element name="cat">
<field name="value">This article seeks to understand the significance of Celestina (1499) as it moves through time. It contends that new meanings emerge when the context in which the work is printed and read changes. As the prologue to the Tragicomedia intimates, each new act of engagement brings to the fore meanings that may not have been intended or even conceivable at the point of its composition. Taking a synchronic and comparative approach, the article looks at the ‘horizon of expectations’ of Celestina’s reception in sixteenthcentury Spain and Italy, when at the height of its popularity. Focusing on the issues of self-knowledge and solitude, it contextualises their portrayal within ideological debates about the misery and dignity of man that circulated in the Renaissance and within an environment that was considering the possibility of disbelief. It juxtaposes Celestina against other contemporary texts involved in this supranational debate, such as Fernán Pérez de Oliva’s Diálogo de la dignidad del hombre (1546). It argues that, in this new horizon, Celestina’s portrayal of self-knowledge and solitude and its engagement with debates about the misery and dignity of man goes beyond its medieval origins</field>
<field name="value">Este artículo pretende entender el significado de La Celestina a través de su recepción. Sostiene que surgen nuevos sentidos cuando cambia el contexto en el que la obra se imprima y se lee. Como sugiere el prólogo de la Tragicomedia, cada interacción textual resalta nuevos significados que pueden sobrepasar los del momento en el que se concibió. Utilizando un método sincrónico y comparativo, analiza el ‘horizonte de expectativas’ de la recepción de La Celestina en España e Italia del siglo dieciséis cuando alcanzó el momento cumbre de su popularidad. Se centra en los conceptos de nosce te ipsum y de la soledad, contextualizando su representación en los debates ideológicos sobre la miseria y la dignidad del hombre que circulaban en el Renacimiento y en un ambiente que examinaba la posibilidad del ateísmo. Yuxtapone La Celestina con otros textos que formaban parte de este debate supranacional tal como el Diálogo de la dignidad del hombre por Fernán Pérez de Oliva (1546). Mantiene que la representación del autoconocimiento y de la soledad por La Celestina y su relación con los debates sobre la condición humana superan sus origines medievales en este nuevo horizonte</field>
</element>
</element>
<element name="provenance">
<element name="en">
<field name="value">Submitted by Claudia Plana (claudia.plana@udg.edu) on 2015-01-27T08:20:33Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1370 bytes, checksum: ac86fe33011bda956ed9b032abf4d402 (MD5) Art3.pdf: 2499521 bytes, checksum: 73bba9e4b5b46801a12e8b692a14d03b (MD5)</field>
<field name="value">Made available in DSpace on 2015-01-27T08:20:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1370 bytes, checksum: ac86fe33011bda956ed9b032abf4d402 (MD5) Art3.pdf: 2499521 bytes, checksum: 73bba9e4b5b46801a12e8b692a14d03b (MD5) Previous issue date: 2014</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="format">
<element name="mimetype">
<element name="cat">
<field name="value">application/pdf</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="language">
<element name="iso">
<element name="cat">
<field name="value">eng</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="publisher">
<element name="cat">
<field name="value">Universitat de Girona. Departament de Filologia i Comunicació; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres</field>
</element>
</element>
<element name="relation">
<element name="ispartof">
<element name="none">
<field name="value">Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 2014, vol. 8, p. 315-346</field>
</element>
</element>
<element name="ispartofseries">
<element name="cat">
<field name="value">Studia Aurea, vol. 8 (2014)</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="rights">
<element name="*">
<field name="value">Attribution 3.0 Spain</field>
</element>
<element name="uri">
<element name="*">
<field name="value">http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/</field>
</element>
</element>
<element name="accessRights">
<element name="none">
<field name="value">info:eu-repo/semantics/openAccess</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="source">
<element name="none">
<field name="value">RACO</field>
</element>
</element>
<element name="subject">
<element name="cat">
<field name="value">Literatura castellana -- 1500-1700, Segle d'Or</field>
<field name="value">Spanish literature -- Classical period, 1500-1700</field>
<field name="value">Política i literatura -- Espanya -- S. XVI-XVII</field>
<field name="value">Politics and literature -- Spain -- 16th-17th centuries</field>
<field name="value">Renaixement</field>
<field name="value">Renaissance</field>
<field name="value">Rojas, Fernando de, ca. 1470-1541. La Celestina</field>
</element>
</element>
<element name="title">
<element name="cat">
<field name="value">'Nuevas sentencias sentía': la recepción de 'La Celestina' y la miseria y la dignidad del hombre</field>
</element>
</element>
<element name="type">
<element name="cat">
<field name="value">info:eu-repo/semantics/article</field>
</element>
<element name="version">
<element name="none">
<field name="value">info:eu-repo/semantics/publishedVersion</field>
</element>
</element>
</element>
</element>
<element name="adm">
<element name="sets">
<element name="hidden">
<element name="cat">
<field name="value">NO</field>
</element>
</element>
</element>
</element>
<element name="bundles">
<element name="bundle">
<field name="name">ORIGINAL</field>
<element name="bitstreams">
<element name="bitstream">
<field name="name">Art3.pdf</field>
<field name="originalName">Art3.pdf</field>
<field name="format">application/pdf</field>
<field name="size">2499521</field>
<field name="url">https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/10256/9970/1/Art3.pdf</field>
<field name="checksum">73bba9e4b5b46801a12e8b692a14d03b</field>
<field name="checksumAlgorithm">MD5</field>
<field name="sid">1</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="bundle">
<field name="name">CC-LICENSE</field>
<element name="bitstreams">
<element name="bitstream">
<field name="name">license_rdf</field>
<field name="originalName">license_rdf</field>
<field name="format">application/rdf+xml; charset=utf-8</field>
<field name="size">1370</field>
<field name="url">https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/10256/9970/2/license_rdf</field>
<field name="checksum">ac86fe33011bda956ed9b032abf4d402</field>
<field name="checksumAlgorithm">MD5</field>
<field name="sid">2</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="bundle">
<field name="name">LICENSE</field>
<element name="bitstreams">
<element name="bitstream">
<field name="name">license.txt</field>
<field name="originalName">license.txt</field>
<field name="format">text/plain</field>
<field name="size">1079</field>
<field name="url">https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/10256/9970/3/license.txt</field>
<field name="checksum">0d4b4c458d95d1eb4b29247ea5bd4e04</field>
<field name="checksumAlgorithm">MD5</field>
<field name="sid">3</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="bundle">
<field name="name">THUMBNAIL</field>
<element name="bitstreams">
<element name="bitstream">
<field name="name">Art3.pdf.jpg</field>
<field name="originalName">Art3.pdf.jpg</field>
<field name="description">Generated Thumbnail</field>
<field name="format">image/jpeg</field>
<field name="size">2179</field>
<field name="url">https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/10256/9970/4/Art3.pdf.jpg</field>
<field name="checksum">964e49baf5083543ce658e7ac6cc41a1</field>
<field name="checksumAlgorithm">MD5</field>
<field name="sid">4</field>
</element>
</element>
</element>
</element>
<element name="others">
<field name="handle">10256/9970</field>
<field name="identifier">oai:dugi-doc.udg.edu:10256/9970</field>
<field name="lastModifyDate">2015-01-28 02:01:11.77</field>
</element>
<element name="repository">
<field name="name">DUGiDocs</field>
<field name="mail">oriol.olive@udg.edu</field>
</element>
<element name="license">
<field name="bin">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</field>
</element>
</metadata>