<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title lang="ca-ES">'Dar/donar" i "fer + substantiu psicològic" en català antic (ss. XIII-XVI): Una aproximació basada en la gramàtica de construccions</dc:title>
<dc:creator>Montserrat Buendia , Sandra</dc:creator>
<dc:subject lang="ca-ES">gramàtica de construccions cognitiva, diacronia, construcció, català medieval, construccions amb verbs lleugers, col·locacions</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">cognitive construction grammar, diachrony, construction, medieval Catalan, constructions with light verbs, collocations</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">gramática de construcciones cognitiva, diacronia, construcción, catalán medieval, construcciones con verbos ligeros, colocaciones</dc:subject>
<dc:description lang="ca-ES">Hem observat que les construccions fer/donar + substantiu psicològic en català antic i medieval tenen una distribució diferent a la que es dóna en català actual. Concretament, actualment s’hi observa una predilecció per l’ús del verb fer, tria que contrasta amb altres llengües, com ara el castellà: fer por vs. dar miedo. Tanmateix, en la llengua antiga hi ha “no·∙m fa paor” al costat de “los que·∙t donen por”. En aquest article es presenta un estudi exhaustiu de les construccions fer+substantiu psicològic i donar+substantiu psicològic en català antic i medieval (ss. XIII-‐‑XVI) amb un doble objectiu. D’una banda, descrivim quines són les construccions primitives de què parteixen aquestes construccions i quin és el procés pel qual esdevenen aptes per a l’expressió de les emocions. De l’altra, demostrem que les construccions amb fer i donar descriuen escenes diferents en la llengua antiga i que la preferència actual per fer és causada per la proximitat de les dues escenes en alguns contextos i per la freqüència d’ús. En aquest sentit ens han estat útils els conceptes proporcionats per la Gramàtica de Construccions Cognitiva (GCxC) de Goldberg (1996).</dc:description>
<dc:publisher lang="ca-ES">Universitat de Barcelona</dc:publisher>
<dc:date>2022-05-15</dc:date>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/publishedVersion</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>https://revistes.ub.edu/index.php/AFEL/article/view/AFEL2014.1.9</dc:identifier>
<dc:source lang="ca-ES">Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; Vol. 4 (2014): Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; 157-183</dc:source>
<dc:source lang="en-US">Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; Vol. 4 (2014): Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; 157-183</dc:source>
<dc:source lang="es-ES">Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; Vol. 4 (2014): Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; 157-183</dc:source>
<dc:source>2014-1408</dc:source>
<dc:source>2938-3064</dc:source>
<dc:language>cat</dc:language>
<dc:relation>https://revistes.ub.edu/index.php/AFEL/article/view/AFEL2014.1.9/37766</dc:relation>
<dc:rights lang="ca-ES">Drets d'autor (c) 2022 Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística</dc:rights>
</oai_dc:dc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<rdf:RDF schemaLocation="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns# http://www.europeana.eu/schemas/edm/EDM.xsd">
<edm:ProvidedCHO about="https://catalonica.bnc.cat/catalonicahub/lod/oai:revistes.ub.edu:article_--_11202#ent0">
<dc:creator>Montserrat Buendia , Sandra</dc:creator>
<dc:date>2022-05-15</dc:date>
<dc:description lang="ca-ES">Hem observat que les construccions fer/donar + substantiu psicològic en català antic i medieval tenen una distribució diferent a la que es dóna en català actual. Concretament, actualment s’hi observa una predilecció per l’ús del verb fer, tria que contrasta amb altres llengües, com ara el castellà: fer por vs. dar miedo. Tanmateix, en la llengua antiga hi ha “no·∙m fa paor” al costat de “los que·∙t donen por”. En aquest article es presenta un estudi exhaustiu de les construccions fer+substantiu psicològic i donar+substantiu psicològic en català antic i medieval (ss. XIII-‐‑XVI) amb un doble objectiu. D’una banda, descrivim quines són les construccions primitives de què parteixen aquestes construccions i quin és el procés pel qual esdevenen aptes per a l’expressió de les emocions. De l’altra, demostrem que les construccions amb fer i donar descriuen escenes diferents en la llengua antiga i que la preferència actual per fer és causada per la proximitat de les dues escenes en alguns contextos i per la freqüència d’ús. En aquest sentit ens han estat útils els conceptes proporcionats per la Gramàtica de Construccions Cognitiva (GCxC) de Goldberg (1996).</dc:description>
<dc:identifier>https://revistes.ub.edu/index.php/AFEL/article/view/AFEL2014.1.9</dc:identifier>
<dc:language>cat</dc:language>
<dc:publisher lang="ca-ES">Universitat de Barcelona</dc:publisher>
<dc:relation>https://revistes.ub.edu/index.php/AFEL/article/view/AFEL2014.1.9/37766</dc:relation>
<dc:rights lang="ca-ES">Drets d'autor (c) 2022 Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística</dc:rights>
<dc:source lang="ca-ES">Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; Vol. 4 (2014): Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; 157-183</dc:source>
<dc:source lang="en-US">Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; Vol. 4 (2014): Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; 157-183</dc:source>
<dc:source lang="es-ES">Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; Vol. 4 (2014): Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; 157-183</dc:source>
<dc:source>2014-1408</dc:source>
<dc:source>2938-3064</dc:source>
<dc:subject lang="ca-ES">gramàtica de construccions cognitiva, diacronia, construcció, català medieval, construccions amb verbs lleugers, col·locacions</dc:subject>
<dc:subject lang="en-US">cognitive construction grammar, diachrony, construction, medieval Catalan, constructions with light verbs, collocations</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">gramática de construcciones cognitiva, diacronia, construcción, catalán medieval, construcciones con verbos ligeros, colocaciones</dc:subject>
<dc:title lang="ca-ES">'Dar/donar" i "fer + substantiu psicològic" en català antic (ss. XIII-XVI): Una aproximació basada en la gramàtica de construccions</dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/publishedVersion</dc:type>
<edm:type>TEXT</edm:type>
</edm:ProvidedCHO>
<ore:Aggregation about="https://catalonica.bnc.cat/catalonicahub/lod/oai:revistes.ub.edu:article_--_11202#ent1">
<edm:dataProvider>RCUB. Revistes científiques de la Universitat de Barcelona</edm:dataProvider>
<edm:provider>Catalònica</edm:provider>
</ore:Aggregation>
</rdf:RDF>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<record schemaLocation="http://www.loc.gov/MARC21/slim http://www.loc.gov/standards/marcxml/schema/MARC21slim.xsd">
<leader>nmb a2200000Iu 4500</leader>
<controlfield tag="008">"220515 2022 eng "</controlfield>
<datafield ind1="#" ind2="#" tag="022">
<subfield code="$a">2014-1408</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="#" ind2="#" tag="022">
<subfield code="$a">2938-3064</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="042">
<subfield code="a">dc</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="0" ind2="0" tag="245">
<subfield code="a">'Dar/donar" i "fer + substantiu psicològic" en català antic (ss. XIII-XVI): Una aproximació basada en la gramàtica de construccions</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="1" ind2=" " tag="100">
<subfield code="a">Montserrat Buendia , Sandra</subfield>
<subfield code="u">Universitat d’Alacant</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield code="a">Hem observat que les construccions fer/donar + substantiu psicològic en català antic i medieval tenen una distribució diferent a la que es dóna en català actual. Concretament, actualment s’hi observa una predilecció per l’ús del verb fer, tria que contrasta amb altres llengües, com ara el castellà: fer por vs. dar miedo. Tanmateix, en la llengua antiga hi ha “no·∙m fa paor” al costat de “los que·∙t donen por”. En aquest article es presenta un estudi exhaustiu de les construccions fer+substantiu psicològic i donar+substantiu psicològic en català antic i medieval (ss. XIII-‐‑XVI) amb un doble objectiu. D’una banda, descrivim quines són les construccions primitives de què parteixen aquestes construccions i quin és el procés pel qual esdevenen aptes per a l’expressió de les emocions. De l’altra, demostrem que les construccions amb fer i donar descriuen escenes diferents en la llengua antiga i que la preferència actual per fer és causada per la proximitat de les dues escenes en alguns contextos i per la freqüència d’ús. En aquest sentit ens han estat útils els conceptes proporcionats per la Gramàtica de Construccions Cognitiva (GCxC) de Goldberg (1996).</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield code="b">Universitat de Barcelona</subfield>
</datafield>
<dataField ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield code="c">2014-12-23 00:00:00</subfield>
</dataField>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="856">
<subfield code="q">application/pdf</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="4" ind2="0" tag="856">
<subfield code="u">https://revistes.ub.edu/index.php/AFEL/article/view/AFEL2014.1.9</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="0" ind2=" " tag="786">
<subfield code="n">Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; Vol. 4 (2014): Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="546">
<subfield code="a">cat</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="540">
<subfield code="a">Drets d'autor (c) 2022 Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística</subfield>
</datafield>
</record>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_marc catForm="u" encLvl="3" level="m" status="c" type="a" schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/1.1/oai_marc http://www.openarchives.org/OAI/1.1/oai_marc.xsd">
<fixfield id="008">"220515 2022 eng "</fixfield>
<varfield i1="#" i2="#" id="022">
<subfield label="$a">2014-1408</subfield>
</varfield>
<varfield i1="#" i2="#" id="022">
<subfield label="$a">2938-3064</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="042">
<subfield label="a">dc</subfield>
</varfield>
<varfield i1="0" i2="0" id="245">
<subfield label="a">'Dar/donar" i "fer + substantiu psicològic" en català antic (ss. XIII-XVI): Una aproximació basada en la gramàtica de construccions</subfield>
</varfield>
<varfield i1="1" i2=" " id="100">
<subfield label="a">Montserrat Buendia , Sandra</subfield>
<subfield label="u">Universitat d’Alacant</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="520">
<subfield label="a">Hem observat que les construccions fer/donar + substantiu psicològic en català antic i medieval tenen una distribució diferent a la que es dóna en català actual. Concretament, actualment s’hi observa una predilecció per l’ús del verb fer, tria que contrasta amb altres llengües, com ara el castellà: fer por vs. dar miedo. Tanmateix, en la llengua antiga hi ha “no·∙m fa paor” al costat de “los que·∙t donen por”. En aquest article es presenta un estudi exhaustiu de les construccions fer+substantiu psicològic i donar+substantiu psicològic en català antic i medieval (ss. XIII-‐‑XVI) amb un doble objectiu. D’una banda, descrivim quines són les construccions primitives de què parteixen aquestes construccions i quin és el procés pel qual esdevenen aptes per a l’expressió de les emocions. De l’altra, demostrem que les construccions amb fer i donar descriuen escenes diferents en la llengua antiga i que la preferència actual per fer és causada per la proximitat de les dues escenes en alguns contextos i per la freqüència d’ús. En aquest sentit ens han estat útils els conceptes proporcionats per la Gramàtica de Construccions Cognitiva (GCxC) de Goldberg (1996).</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="260">
<subfield label="b">Universitat de Barcelona</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="260">
<subfield label="c">2014-12-23 00:00:00</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="856">
<subfield label="q">application/pdf</subfield>
</varfield>
<varfield i1="4" i2="0" id="856">
<subfield label="u">https://revistes.ub.edu/index.php/AFEL/article/view/AFEL2014.1.9</subfield>
</varfield>
<varfield i1="0" i2=" " id="786">
<subfield label="n">Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; Vol. 4 (2014): Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="546">
<subfield label="a">cat</subfield>
</varfield>
<varfield i1=" " i2=" " id="540">
<subfield label="a">Drets d'autor (c) 2022 Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística</subfield>
</varfield>
</oai_marc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<rfc1807 schemaLocation="http://info.internet.isi.edu:80/in-notes/rfc/files/rfc1807.txt http://www.openarchives.org/OAI/1.1/rfc1807.xsd">
<bib-version>v2</bib-version>
<id>https://revistes.ub.edu/index.php/AFEL/article/view/AFEL2014.1.9</id>
<entry>2023-02-15T13:59:06Z</entry>
<organization>U</organization>
<organization>Vol. 4 (2014): Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística; 157-183</organization>
<title>'Dar/donar" i "fer + substantiu psicològic" en català antic (ss. XIII-XVI): Una aproximació basada en la gramàtica de construccions</title>
<author>Montserrat Buendia , Sandra; Universitat d’Alacant</author>
<date>2022-05-15</date>
<copyright>1. L'autor/a conserva els drets. Creative CommonsL'autor/a que publica en aquesta revista està d'acord amb els termes següents:L'autor/a conserva els drets d’autoria i atorga a la revista el dret de primera publicació de l’obra.Els textos es difondran amb la Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement 3.0 No adaptada de Creative Commons llicència de Reconeixement de Creative Commons, la qual permet compartir l’obra amb tercers, sempre que en reconeguin l’autoria, la publicació inicial en aquesta revista i les condicions de la llicència.</copyright>
<other_access>url:https://revistes.ub.edu/index.php/AFEL/article/view/AFEL2014.1.9</other_access>
<language>Array</language>
<language>Array</language>
<language>Array</language>
<language>Array</language>
<abstract>Hem observat que les construccions fer/donar + substantiu psicològic en català antic i medieval tenen una distribució diferent a la que es dóna en català actual. Concretament, actualment s’hi observa una predilecció per l’ús del verb fer, tria que contrasta amb altres llengües, com ara el castellà: fer por vs. dar miedo. Tanmateix, en la llengua antiga hi ha “no·∙m fa paor” al costat de “los que·∙t donen por”. En aquest article es presenta un estudi exhaustiu de les construccions fer+substantiu psicològic i donar+substantiu psicològic en català antic i medieval (ss. XIII-‐‑XVI) amb un doble objectiu. D’una banda, descrivim quines són les construccions primitives de què parteixen aquestes construccions i quin és el procés pel qual esdevenen aptes per a l’expressió de les emocions. De l’altra, demostrem que les construccions amb fer i donar descriuen escenes diferents en la llengua antiga i que la preferència actual per fer és causada per la proximitat de les dues escenes en alguns contextos i per la freqüència d’ús. En aquest sentit ens han estat útils els conceptes proporcionats per la Gramàtica de Construccions Cognitiva (GCxC) de Goldberg (1996).</abstract>
</rfc1807>