<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
< oai_dc:dc schemaLocation =" http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd " >
< dc:title > 'Flexing muscles'. L’ambigüitat de gènere en el bodybuilding, entre la pràctica esportiva i l’exploració artística </ dc:title >
< dc:creator > Fontbona Mola, Isa </ dc:creator >
< dc:contributor > Faxedas, M. Lluïsa (Maria Lluïsa) </ dc:contributor >
< dc:contributor > Universitat de Girona. Departament d'Història i Història de l'Art </ dc:contributor >
< dc:subject > Culturisme </ dc:subject >
< dc:subject > Culturismo </ dc:subject >
< dc:subject > Bodybuilding </ dc:subject >
< dc:subject > Culturisme femení </ dc:subject >
< dc:subject > Culturismo femenino </ dc:subject >
< dc:subject > Female bodybuilding </ dc:subject >
< dc:subject > Art contemporani </ dc:subject >
< dc:subject > Arte contemporáneo </ dc:subject >
< dc:subject > Contemporary art </ dc:subject >
< dc:subject > Coneixement corporeitzat </ dc:subject >
< dc:subject > Conocimiento corporizado </ dc:subject >
< dc:subject > Embodied knowledge </ dc:subject >
< dc:subject > Art performance </ dc:subject >
< dc:subject > Arte performance </ dc:subject >
< dc:subject > Performance art </ dc:subject >
< dc:subject > Estudis de gènere </ dc:subject >
< dc:subject > Estudios de género </ dc:subject >
< dc:subject > Gender studies </ dc:subject >
< dc:subject > Feminismes </ dc:subject >
< dc:subject > Feminismos </ dc:subject >
< dc:subject > Feminisms </ dc:subject >
< dc:subject > 30 </ dc:subject >
< dc:subject > 77 </ dc:subject >
< dc:subject > 79 </ dc:subject >
< dc:description > This research studies how the body resulting from the practice of bodybuilding can become an element of transgression of traditional gender roles. To do so, we focus especially on the potential we find in the case of female bodybuilders, analyzing their presence in the competitive arena, and especially on how this is (re)interpreted from the artistic scene; but we also talk about their male counterparts and people of non-binary identity. Throughout the different chapters and sections I have analyzed how their corporealities have been seen and worked beyond the sporting arena, in the field of representation and exploration in the artistic context; and how they can be interpreted as an element of gender transgression and as a tool to generate a critique of various aspects of our current society. However, and using theoretical formulations such as the figure of the ‘drag’ defended by Judith Butler to interpret these bodies, we study how also in the competitive framework itself and taking gender roles to the point of exaggeration, a form of criticism can also take place in terms of gender roles. Our study focuses on the period from the mid-twentieth century to the present, although mention is also made of the precedents and origins of these corporealities. We have analyzed several of the artistic gazes (mostly in the photographic framework) that have been given throughout history regarding muscular bodies, ranging from fascination to criticism. We have debated the rules and the industry of this sporting discipline to discover its ambiguities. And finally, we have presented various artistic and activist proposals born from the muscular corporeality itself that have the intention of rethinking, and potentially transgressing, what has to do especially with gender discourses </ dc:description >
< dc:description > La present investigació estudia com el cos resultant de la pràctica del bodybuilding pot esdevenir un element de transgressió dels tradicionals rols de gènere. Per fer-ho, ens centrem especialment en el potencial que trobem en el cas de les dones bodybuilders, analitzant la seva presència en el terreny competitiu, i especialment en com aquest és (re)interpretat des de l’escena artística; però també parlem dels seus homòlegs masculins, i de les persones d’identitat no binària. Al llarg dels diferents capítols i apartats s’ha analitzat com s’han vist i treballat les seves corporalitats més enllà del terreny esportiu, en l’àmbit de la representació i exploració en el context artístic; i es planteja com en aquest poden ser interpretades com a element de transgressió de gènere i com a eina per a generar una crítica a diversos aspectes propis de la nostra societat actual. Tanmateix, i emprant formulacions teòriques com la figura de la ‘drag’ defensada per Judith Butler per a interpretar aquests cossos, estudiem com també en el propi marc competitiu i portant els rols de gènere fins a l’exageració, també pot tenir lloc una forma de crítica pel que fa als rols de gènere. El nostre estudi es centra en el període que va de mitjans del segle XX fins a l’actualitat, encara que també s’hi fa esment als precedents i els orígens d’aquestes corporalitats. Hem analitzat diverses de les mirades artístiques (majoritàriament fotogràfiques) que s’han donat al llarg de la història respecte els cossos musculats, que van de la fascinació fins a la crítica. Hem posat la normativa i la indústria d’aquesta disciplina esportiva a debat per descobrir-ne les ambigüitats. I finalment, hem presentat diverses propostes artístiques i activistes nascudes des de la pròpia corporalitat musculada que tenen la intenció de repensar, i potencialment transgredir, tot allò que té a veure especialment amb els discursos de gènere </ dc:description >
< dc:description > Programa de Doctorat en Ciències Humanes, del Patrimoni i de la Cultura </ dc:description >
< dc:date > 2023-12-01T17:17:22Z </ dc:date >
< dc:date > 2024-07-15T22:05:15Z </ dc:date >
< dc:date > 2023-07-12 </ dc:date >
< dc:type > info:eu-repo/semantics/doctoralThesis </ dc:type >
< dc:type > info:eu-repo/semantics/publishedVersion </ dc:type >
< dc:identifier > http://hdl.handle.net/10803/689483 </ dc:identifier >
< dc:language > cat </ dc:language >
< dc:rights > ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs. </ dc:rights >
< dc:rights > info:eu-repo/semantics/openAccess </ dc:rights >
< dc:format > 447 p. </ dc:format >
< dc:format > application/pdf </ dc:format >
< dc:publisher > Universitat de Girona </ dc:publisher >
< dc:source > TDX (Tesis Doctorals en Xarxa) </ dc:source >
</ oai_dc:dc >
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
< d:DIDL schemaLocation =" urn:mpeg:mpeg21:2002:02-DIDL-NS http://standards.iso.org/ittf/PubliclyAvailableStandards/MPEG-21_schema_files/did/didl.xsd " >
< d:DIDLInfo >
< dcterms:created schemaLocation =" http://purl.org/dc/terms/ http://dublincore.org/schemas/xmls/qdc/dcterms.xsd " > 2024-07-15T22:05:15Z </ dcterms:created >
</ d:DIDLInfo >
< d:Item id =" hdl_10803_689483 " >
< d:Descriptor >
< d:Statement mimeType =" application/xml; charset=utf-8 " >
< dii:Identifier schemaLocation =" urn:mpeg:mpeg21:2002:01-DII-NS http://standards.iso.org/ittf/PubliclyAvailableStandards/MPEG-21_schema_files/dii/dii.xsd " > urn:hdl:10803/689483 </ dii:Identifier >
</ d:Statement >
</ d:Descriptor >
< d:Descriptor >
< d:Statement mimeType =" application/xml; charset=utf-8 " >
< oai_dc:dc schemaLocation =" http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd " >
< dc:title > 'Flexing muscles'. L’ambigüitat de gènere en el bodybuilding, entre la pràctica esportiva i l’exploració artística </ dc:title >
< dc:creator > Fontbona Mola, Isa </ dc:creator >
< dc:contributor > isa.fontbona@gmail.com </ dc:contributor >
< dc:contributor > false </ dc:contributor >
< dc:contributor > Faxedas, M. Lluïsa (Maria Lluïsa) </ dc:contributor >
< dc:subject > Culturisme </ dc:subject >
< dc:subject > Culturismo </ dc:subject >
< dc:subject > Bodybuilding </ dc:subject >
< dc:subject > Culturisme femení </ dc:subject >
< dc:subject > Culturismo femenino </ dc:subject >
< dc:subject > Female bodybuilding </ dc:subject >
< dc:subject > Art contemporani </ dc:subject >
< dc:subject > Arte contemporáneo </ dc:subject >
< dc:subject > Contemporary art </ dc:subject >
< dc:subject > Coneixement corporeitzat </ dc:subject >
< dc:subject > Conocimiento corporizado </ dc:subject >
< dc:subject > Embodied knowledge </ dc:subject >
< dc:subject > Art performance </ dc:subject >
< dc:subject > Arte performance </ dc:subject >
< dc:subject > Performance art </ dc:subject >
< dc:subject > Estudis de gènere </ dc:subject >
< dc:subject > Estudios de género </ dc:subject >
< dc:subject > Gender studies </ dc:subject >
< dc:subject > Feminismes </ dc:subject >
< dc:subject > Feminismos </ dc:subject >
< dc:subject > Feminisms </ dc:subject >
< dc:description > This research studies how the body resulting from the practice of bodybuilding can become an element of transgression of traditional gender roles. To do so, we focus especially on the potential we find in the case of female bodybuilders, analyzing their presence in the competitive arena, and especially on how this is (re)interpreted from the artistic scene; but we also talk about their male counterparts and people of non-binary identity. Throughout the different chapters and sections I have analyzed how their corporealities have been seen and worked beyond the sporting arena, in the field of representation and exploration in the artistic context; and how they can be interpreted as an element of gender transgression and as a tool to generate a critique of various aspects of our current society. However, and using theoretical formulations such as the figure of the ‘drag’ defended by Judith Butler to interpret these bodies, we study how also in the competitive framework itself and taking gender roles to the point of exaggeration, a form of criticism can also take place in terms of gender roles. Our study focuses on the period from the mid-twentieth century to the present, although mention is also made of the precedents and origins of these corporealities. We have analyzed several of the artistic gazes (mostly in the photographic framework) that have been given throughout history regarding muscular bodies, ranging from fascination to criticism. We have debated the rules and the industry of this sporting discipline to discover its ambiguities. And finally, we have presented various artistic and activist proposals born from the muscular corporeality itself that have the intention of rethinking, and potentially transgressing, what has to do especially with gender discourses </ dc:description >
< dc:description > La present investigació estudia com el cos resultant de la pràctica del bodybuilding pot esdevenir un element de transgressió dels tradicionals rols de gènere. Per fer-ho, ens centrem especialment en el potencial que trobem en el cas de les dones bodybuilders, analitzant la seva presència en el terreny competitiu, i especialment en com aquest és (re)interpretat des de l’escena artística; però també parlem dels seus homòlegs masculins, i de les persones d’identitat no binària. Al llarg dels diferents capítols i apartats s’ha analitzat com s’han vist i treballat les seves corporalitats més enllà del terreny esportiu, en l’àmbit de la representació i exploració en el context artístic; i es planteja com en aquest poden ser interpretades com a element de transgressió de gènere i com a eina per a generar una crítica a diversos aspectes propis de la nostra societat actual. Tanmateix, i emprant formulacions teòriques com la figura de la ‘drag’ defensada per Judith Butler per a interpretar aquests cossos, estudiem com també en el propi marc competitiu i portant els rols de gènere fins a l’exageració, també pot tenir lloc una forma de crítica pel que fa als rols de gènere. El nostre estudi es centra en el període que va de mitjans del segle XX fins a l’actualitat, encara que també s’hi fa esment als precedents i els orígens d’aquestes corporalitats. Hem analitzat diverses de les mirades artístiques (majoritàriament fotogràfiques) que s’han donat al llarg de la història respecte els cossos musculats, que van de la fascinació fins a la crítica. Hem posat la normativa i la indústria d’aquesta disciplina esportiva a debat per descobrir-ne les ambigüitats. I finalment, hem presentat diverses propostes artístiques i activistes nascudes des de la pròpia corporalitat musculada que tenen la intenció de repensar, i potencialment transgredir, tot allò que té a veure especialment amb els discursos de gènere </ dc:description >
< dc:date > 2023-12-01T17:17:22Z </ dc:date >
< dc:date > 2024-07-15T22:05:15Z </ dc:date >
< dc:date > 2023-07-12 </ dc:date >
< dc:type > info:eu-repo/semantics/doctoralThesis </ dc:type >
< dc:type > info:eu-repo/semantics/publishedVersion </ dc:type >
< dc:identifier > http://hdl.handle.net/10803/689483 </ dc:identifier >
< dc:language > cat </ dc:language >
< dc:rights > ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs. </ dc:rights >
< dc:rights > info:eu-repo/semantics/openAccess </ dc:rights >
< dc:publisher > Universitat de Girona </ dc:publisher >
< dc:source > TDX (Tesis Doctorals en Xarxa) </ dc:source >
</ oai_dc:dc >
</ d:Statement >
</ d:Descriptor >
< d:Component id =" 10803_689483_5 " >
</ d:Component >
</ d:Item >
</ d:DIDL >
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
< rdf:RDF schemaLocation =" http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns# http://www.europeana.eu/schemas/edm/EDM.xsd " >
< edm:ProvidedCHO about =" https://catalonica.bnc.cat/catalonicahub/lod/oai:www.tdx.cat:10803_--_689483#ent0 " >
< dc:contributor > Faxedas, M. Lluïsa (Maria Lluïsa) </ dc:contributor >
< dc:contributor > Universitat de Girona. Departament d'Història i Història de l'Art </ dc:contributor >
< dc:creator > Fontbona Mola, Isa </ dc:creator >
< dc:date > 2023-12-01T17:17:22Z </ dc:date >
< dc:date > 2024-07-15T22:05:15Z </ dc:date >
< dc:date > 2023-07-12 </ dc:date >
< dc:description > This research studies how the body resulting from the practice of bodybuilding can become an element of transgression of traditional gender roles. To do so, we focus especially on the potential we find in the case of female bodybuilders, analyzing their presence in the competitive arena, and especially on how this is (re)interpreted from the artistic scene; but we also talk about their male counterparts and people of non-binary identity. Throughout the different chapters and sections I have analyzed how their corporealities have been seen and worked beyond the sporting arena, in the field of representation and exploration in the artistic context; and how they can be interpreted as an element of gender transgression and as a tool to generate a critique of various aspects of our current society. However, and using theoretical formulations such as the figure of the ‘drag’ defended by Judith Butler to interpret these bodies, we study how also in the competitive framework itself and taking gender roles to the point of exaggeration, a form of criticism can also take place in terms of gender roles. Our study focuses on the period from the mid-twentieth century to the present, although mention is also made of the precedents and origins of these corporealities. We have analyzed several of the artistic gazes (mostly in the photographic framework) that have been given throughout history regarding muscular bodies, ranging from fascination to criticism. We have debated the rules and the industry of this sporting discipline to discover its ambiguities. And finally, we have presented various artistic and activist proposals born from the muscular corporeality itself that have the intention of rethinking, and potentially transgressing, what has to do especially with gender discourses </ dc:description >
< dc:description > La present investigació estudia com el cos resultant de la pràctica del bodybuilding pot esdevenir un element de transgressió dels tradicionals rols de gènere. Per fer-ho, ens centrem especialment en el potencial que trobem en el cas de les dones bodybuilders, analitzant la seva presència en el terreny competitiu, i especialment en com aquest és (re)interpretat des de l’escena artística; però també parlem dels seus homòlegs masculins, i de les persones d’identitat no binària. Al llarg dels diferents capítols i apartats s’ha analitzat com s’han vist i treballat les seves corporalitats més enllà del terreny esportiu, en l’àmbit de la representació i exploració en el context artístic; i es planteja com en aquest poden ser interpretades com a element de transgressió de gènere i com a eina per a generar una crítica a diversos aspectes propis de la nostra societat actual. Tanmateix, i emprant formulacions teòriques com la figura de la ‘drag’ defensada per Judith Butler per a interpretar aquests cossos, estudiem com també en el propi marc competitiu i portant els rols de gènere fins a l’exageració, també pot tenir lloc una forma de crítica pel que fa als rols de gènere. El nostre estudi es centra en el període que va de mitjans del segle XX fins a l’actualitat, encara que també s’hi fa esment als precedents i els orígens d’aquestes corporalitats. Hem analitzat diverses de les mirades artístiques (majoritàriament fotogràfiques) que s’han donat al llarg de la història respecte els cossos musculats, que van de la fascinació fins a la crítica. Hem posat la normativa i la indústria d’aquesta disciplina esportiva a debat per descobrir-ne les ambigüitats. I finalment, hem presentat diverses propostes artístiques i activistes nascudes des de la pròpia corporalitat musculada que tenen la intenció de repensar, i potencialment transgredir, tot allò que té a veure especialment amb els discursos de gènere </ dc:description >
< dc:description > Programa de Doctorat en Ciències Humanes, del Patrimoni i de la Cultura </ dc:description >
< dc:identifier > http://hdl.handle.net/10803/689483 </ dc:identifier >
< dc:language > cat </ dc:language >
< dc:publisher > Universitat de Girona </ dc:publisher >
< dc:rights > ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs. </ dc:rights >
< dc:rights > info:eu-repo/semantics/openAccess </ dc:rights >
< dc:source > TDX (Tesis Doctorals en Xarxa) </ dc:source >
< dc:subject > Culturisme </ dc:subject >
< dc:subject > Culturismo </ dc:subject >
< dc:subject > Bodybuilding </ dc:subject >
< dc:subject > Culturisme femení </ dc:subject >
< dc:subject > Culturismo femenino </ dc:subject >
< dc:subject > Female bodybuilding </ dc:subject >
< dc:subject > Art contemporani </ dc:subject >
< dc:subject > Arte contemporáneo </ dc:subject >
< dc:subject > Contemporary art </ dc:subject >
< dc:subject > Coneixement corporeitzat </ dc:subject >
< dc:subject > Conocimiento corporizado </ dc:subject >
< dc:subject > Embodied knowledge </ dc:subject >
< dc:subject > Art performance </ dc:subject >
< dc:subject > Arte performance </ dc:subject >
< dc:subject > Performance art </ dc:subject >
< dc:subject > Estudis de gènere </ dc:subject >
< dc:subject > Estudios de género </ dc:subject >
< dc:subject > Gender studies </ dc:subject >
< dc:subject > Feminismes </ dc:subject >
< dc:subject > Feminismos </ dc:subject >
< dc:subject > Feminisms </ dc:subject >
< dc:subject > 30 </ dc:subject >
< dc:subject > 77 </ dc:subject >
< dc:subject > 79 </ dc:subject >
< dc:title > 'Flexing muscles'. L’ambigüitat de gènere en el bodybuilding, entre la pràctica esportiva i l’exploració artística </ dc:title >
< dc:type > info:eu-repo/semantics/doctoralThesis </ dc:type >
< dc:type > info:eu-repo/semantics/publishedVersion </ dc:type >
< edm:type > TEXT </ edm:type >
</ edm:ProvidedCHO >
< ore:Aggregation about =" https://catalonica.bnc.cat/catalonicahub/lod/oai:www.tdx.cat:10803_--_689483#ent1 " >
< edm:dataProvider > TDX. Tesis Doctorals en Xarxa </ edm:dataProvider >
< edm:provider > Catalònica </ edm:provider >
</ ore:Aggregation >
</ rdf:RDF >
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
< thesis schemaLocation =" http://www.ndltd.org/standards/metadata/etdms/1.0/ http://www.ndltd.org/standards/metadata/etdms/1.0/etdms.xsd " >
< title > 'Flexing muscles'. L’ambigüitat de gènere en el bodybuilding, entre la pràctica esportiva i l’exploració artística </ title >
< creator > Fontbona Mola, Isa </ creator >
< contributor > isa.fontbona@gmail.com </ contributor >
< contributor > false </ contributor >
< contributor > Faxedas, M. Lluïsa (Maria Lluïsa) </ contributor >
< subject > Culturisme </ subject >
< subject > Culturismo </ subject >
< subject > Bodybuilding </ subject >
< subject > Culturisme femení </ subject >
< subject > Culturismo femenino </ subject >
< subject > Female bodybuilding </ subject >
< subject > Art contemporani </ subject >
< subject > Arte contemporáneo </ subject >
< subject > Contemporary art </ subject >
< subject > Coneixement corporeitzat </ subject >
< subject > Conocimiento corporizado </ subject >
< subject > Embodied knowledge </ subject >
< subject > Art performance </ subject >
< subject > Arte performance </ subject >
< subject > Performance art </ subject >
< subject > Estudis de gènere </ subject >
< subject > Estudios de género </ subject >
< subject > Gender studies </ subject >
< subject > Feminismes </ subject >
< subject > Feminismos </ subject >
< subject > Feminisms </ subject >
< description > This research studies how the body resulting from the practice of bodybuilding can become an element of transgression of traditional gender roles. To do so, we focus especially on the potential we find in the case of female bodybuilders, analyzing their presence in the competitive arena, and especially on how this is (re)interpreted from the artistic scene; but we also talk about their male counterparts and people of non-binary identity. Throughout the different chapters and sections I have analyzed how their corporealities have been seen and worked beyond the sporting arena, in the field of representation and exploration in the artistic context; and how they can be interpreted as an element of gender transgression and as a tool to generate a critique of various aspects of our current society. However, and using theoretical formulations such as the figure of the ‘drag’ defended by Judith Butler to interpret these bodies, we study how also in the competitive framework itself and taking gender roles to the point of exaggeration, a form of criticism can also take place in terms of gender roles. Our study focuses on the period from the mid-twentieth century to the present, although mention is also made of the precedents and origins of these corporealities. We have analyzed several of the artistic gazes (mostly in the photographic framework) that have been given throughout history regarding muscular bodies, ranging from fascination to criticism. We have debated the rules and the industry of this sporting discipline to discover its ambiguities. And finally, we have presented various artistic and activist proposals born from the muscular corporeality itself that have the intention of rethinking, and potentially transgressing, what has to do especially with gender discourses </ description >
< description > La present investigació estudia com el cos resultant de la pràctica del bodybuilding pot esdevenir un element de transgressió dels tradicionals rols de gènere. Per fer-ho, ens centrem especialment en el potencial que trobem en el cas de les dones bodybuilders, analitzant la seva presència en el terreny competitiu, i especialment en com aquest és (re)interpretat des de l’escena artística; però també parlem dels seus homòlegs masculins, i de les persones d’identitat no binària. Al llarg dels diferents capítols i apartats s’ha analitzat com s’han vist i treballat les seves corporalitats més enllà del terreny esportiu, en l’àmbit de la representació i exploració en el context artístic; i es planteja com en aquest poden ser interpretades com a element de transgressió de gènere i com a eina per a generar una crítica a diversos aspectes propis de la nostra societat actual. Tanmateix, i emprant formulacions teòriques com la figura de la ‘drag’ defensada per Judith Butler per a interpretar aquests cossos, estudiem com també en el propi marc competitiu i portant els rols de gènere fins a l’exageració, també pot tenir lloc una forma de crítica pel que fa als rols de gènere. El nostre estudi es centra en el període que va de mitjans del segle XX fins a l’actualitat, encara que també s’hi fa esment als precedents i els orígens d’aquestes corporalitats. Hem analitzat diverses de les mirades artístiques (majoritàriament fotogràfiques) que s’han donat al llarg de la història respecte els cossos musculats, que van de la fascinació fins a la crítica. Hem posat la normativa i la indústria d’aquesta disciplina esportiva a debat per descobrir-ne les ambigüitats. I finalment, hem presentat diverses propostes artístiques i activistes nascudes des de la pròpia corporalitat musculada que tenen la intenció de repensar, i potencialment transgredir, tot allò que té a veure especialment amb els discursos de gènere </ description >
< date > 2023-12-01 </ date >
< date > 2024-07-15 </ date >
< date > 2023-07-12 </ date >
< type > info:eu-repo/semantics/doctoralThesis </ type >
< type > info:eu-repo/semantics/publishedVersion </ type >
< identifier > http://hdl.handle.net/10803/689483 </ identifier >
< language > cat </ language >
< rights > ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs. </ rights >
< rights > info:eu-repo/semantics/openAccess </ rights >
< publisher > Universitat de Girona </ publisher >
< source > TDX (Tesis Doctorals en Xarxa) </ source >
</ thesis >
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
< record schemaLocation =" http://www.loc.gov/MARC21/slim http://www.loc.gov/standards/marcxml/schema/MARC21slim.xsd " >
< leader > 00925njm 22002777a 4500 </ leader >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 042 " >
< subfield code =" a " > dc </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 720 " >
< subfield code =" a " > Fontbona Mola, Isa </ subfield >
< subfield code =" e " > author </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 260 " >
< subfield code =" c " > 2023-07-12 </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 520 " >
< subfield code =" a " > This research studies how the body resulting from the practice of bodybuilding can become an element of transgression of traditional gender roles. To do so, we focus especially on the potential we find in the case of female bodybuilders, analyzing their presence in the competitive arena, and especially on how this is (re)interpreted from the artistic scene; but we also talk about their male counterparts and people of non-binary identity. Throughout the different chapters and sections I have analyzed how their corporealities have been seen and worked beyond the sporting arena, in the field of representation and exploration in the artistic context; and how they can be interpreted as an element of gender transgression and as a tool to generate a critique of various aspects of our current society. However, and using theoretical formulations such as the figure of the ‘drag’ defended by Judith Butler to interpret these bodies, we study how also in the competitive framework itself and taking gender roles to the point of exaggeration, a form of criticism can also take place in terms of gender roles. Our study focuses on the period from the mid-twentieth century to the present, although mention is also made of the precedents and origins of these corporealities. We have analyzed several of the artistic gazes (mostly in the photographic framework) that have been given throughout history regarding muscular bodies, ranging from fascination to criticism. We have debated the rules and the industry of this sporting discipline to discover its ambiguities. And finally, we have presented various artistic and activist proposals born from the muscular corporeality itself that have the intention of rethinking, and potentially transgressing, what has to do especially with gender discourses </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 520 " >
< subfield code =" a " > La present investigació estudia com el cos resultant de la pràctica del bodybuilding pot esdevenir un element de transgressió dels tradicionals rols de gènere. Per fer-ho, ens centrem especialment en el potencial que trobem en el cas de les dones bodybuilders, analitzant la seva presència en el terreny competitiu, i especialment en com aquest és (re)interpretat des de l’escena artística; però també parlem dels seus homòlegs masculins, i de les persones d’identitat no binària. Al llarg dels diferents capítols i apartats s’ha analitzat com s’han vist i treballat les seves corporalitats més enllà del terreny esportiu, en l’àmbit de la representació i exploració en el context artístic; i es planteja com en aquest poden ser interpretades com a element de transgressió de gènere i com a eina per a generar una crítica a diversos aspectes propis de la nostra societat actual. Tanmateix, i emprant formulacions teòriques com la figura de la ‘drag’ defensada per Judith Butler per a interpretar aquests cossos, estudiem com també en el propi marc competitiu i portant els rols de gènere fins a l’exageració, també pot tenir lloc una forma de crítica pel que fa als rols de gènere. El nostre estudi es centra en el període que va de mitjans del segle XX fins a l’actualitat, encara que també s’hi fa esment als precedents i els orígens d’aquestes corporalitats. Hem analitzat diverses de les mirades artístiques (majoritàriament fotogràfiques) que s’han donat al llarg de la història respecte els cossos musculats, que van de la fascinació fins a la crítica. Hem posat la normativa i la indústria d’aquesta disciplina esportiva a debat per descobrir-ne les ambigüitats. I finalment, hem presentat diverses propostes artístiques i activistes nascudes des de la pròpia corporalitat musculada que tenen la intenció de repensar, i potencialment transgredir, tot allò que té a veure especialment amb els discursos de gènere </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" 8 " ind2 =" " tag =" 024 " >
< subfield code =" a " > http://hdl.handle.net/10803/689483 </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Culturisme </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Culturismo </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Bodybuilding </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Culturisme femení </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Culturismo femenino </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Female bodybuilding </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Art contemporani </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Arte contemporáneo </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Contemporary art </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Coneixement corporeitzat </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Conocimiento corporizado </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Embodied knowledge </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Art performance </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Arte performance </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Performance art </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Estudis de gènere </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Estudios de género </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Gender studies </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Feminismes </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Feminismos </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Feminisms </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" 0 " ind2 =" 0 " tag =" 245 " >
< subfield code =" a " > 'Flexing muscles'. L’ambigüitat de gènere en el bodybuilding, entre la pràctica esportiva i l’exploració artística </ subfield >
</ datafield >
</ record >
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
< record schemaLocation =" http://www.loc.gov/MARC21/slim http://www.loc.gov/standards/marcxml/schema/MARC21slim.xsd " >
< leader > nam a 5i 4500 </ leader >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Culturisme </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Culturismo </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Bodybuilding </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Culturisme femení </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Culturismo femenino </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Female bodybuilding </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Art contemporani </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Arte contemporáneo </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Contemporary art </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Coneixement corporeitzat </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Conocimiento corporizado </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Embodied knowledge </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Art performance </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Arte performance </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Performance art </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Estudis de gènere </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Estudios de género </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Gender studies </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Feminismes </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Feminismos </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 653 " >
< subfield code =" a " > Feminisms </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" 1 " ind2 =" 0 " tag =" 245 " >
< subfield code =" a " > 'Flexing muscles'. L’ambigüitat de gènere en el bodybuilding, entre la pràctica esportiva i l’exploració artística </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" 1 " tag =" 264 " >
< subfield code =" a " > [Girona] : </ subfield >
< subfield code =" b " > Universitat de Girona, </ subfield >
< subfield code =" c " > 2023 </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" 4 " ind2 =" 0 " tag =" 856 " >
< subfield code =" z " > Accés lliure </ subfield >
< subfield code =" u " > http://hdl.handle.net/10803/689483 </ subfield >
</ datafield >
< controlfield tag =" 007 " > cr ||||||||||| </ controlfield >
< controlfield tag =" 008 " > AAMMDDs2023 sp ||||fsm||||0|| 0 cat|c </ controlfield >
< datafield ind1 =" 1 " ind2 =" " tag =" 100 " >
< subfield code =" a " > Fontbona Mola, Isa, </ subfield >
< subfield code =" e " > autor </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" 1 " ind2 =" " tag =" 100 " >
< subfield code =" a " > Programa de Doctorat en Ciències Humanes, del Patrimoni i de la Cultura, </ subfield >
< subfield code =" e " > degree </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 300 " >
< subfield code =" a " > 1 recurs en línia (447 pàgines) </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 502 " >
< subfield code =" g " > Tesi </ subfield >
< subfield code =" b " > Doctorat </ subfield >
< subfield code =" c " > Universitat de Girona. Departament d'Història i Història de l'Art </ subfield >
< subfield code =" d " > 2023 </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" 2 " ind2 =" " tag =" 710 " >
< subfield code =" a " > Universitat de Girona. Departament d'Història i Història de l'Art </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" 4 " tag =" 655 " >
< subfield code =" a " > Tesis i dissertacions electròniques </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" 1 " ind2 =" " tag =" 700 " >
< subfield code =" a " > Faxedas, M. Lluïsa </ subfield >
< subfield code =" q " > (Maria Lluïsa) </ subfield >
< subfield code =" e " > supervisor acadèmic </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" 0 " ind2 =" " tag =" 730 " >
< subfield code =" a " > TDX </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 520 " >
< subfield code =" a " > This research studies how the body resulting from the practice of bodybuilding can become an element of transgression of traditional gender roles. To do so, we focus especially on the potential we find in the case of female bodybuilders, analyzing their presence in the competitive arena, and especially on how this is (re)interpreted from the artistic scene; but we also talk about their male counterparts and people of non-binary identity. Throughout the different chapters and sections I have analyzed how their corporealities have been seen and worked beyond the sporting arena, in the field of representation and exploration in the artistic context; and how they can be interpreted as an element of gender transgression and as a tool to generate a critique of various aspects of our current society. However, and using theoretical formulations such as the figure of the ‘drag’ defended by Judith Butler to interpret these bodies, we study how also in the competitive framework itself and taking gender roles to the point of exaggeration, a form of criticism can also take place in terms of gender roles. Our study focuses on the period from the mid-twentieth century to the present, although mention is also made of the precedents and origins of these corporealities. We have analyzed several of the artistic gazes (mostly in the photographic framework) that have been given throughout history regarding muscular bodies, ranging from fascination to criticism. We have debated the rules and the industry of this sporting discipline to discover its ambiguities. And finally, we have presented various artistic and activist proposals born from the muscular corporeality itself that have the intention of rethinking, and potentially transgressing, what has to do especially with gender discourses </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 998 " >
< subfield code =" a " > g </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 040 " >
< subfield code =" a " > ES-BaCBU </ subfield >
< subfield code =" b " > cat </ subfield >
< subfield code =" e " > rda </ subfield >
< subfield code =" c " > ES-BaCBU </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 336 " >
< subfield code =" a " > text </ subfield >
< subfield code =" b " > txt </ subfield >
< subfield code =" 2 " > rdacontent </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 337 " >
< subfield code =" a " > informàtic </ subfield >
< subfield code =" b " > c </ subfield >
< subfield code =" 2 " > rdamedia </ subfield >
</ datafield >
< datafield ind1 =" " ind2 =" " tag =" 338 " >
< subfield code =" a " > recurs en línia </ subfield >
< subfield code =" b " > cr </ subfield >
< subfield code =" 2 " > rdacarrier </ subfield >
</ datafield >
</ record >
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
< mets ID =" DSpace_ITEM_10803-689483 " OBJID =" hdl:10803/689483 " PROFILE =" DSpace METS SIP Profile 1.0 " TYPE =" DSpace ITEM " schemaLocation =" http://www.loc.gov/METS/ http://www.loc.gov/standards/mets/mets.xsd " >
< metsHdr CREATEDATE =" 2024-12-18T19:43:32Z " >
< agent ROLE =" CUSTODIAN " TYPE =" ORGANIZATION " >
< name > TDX (Tesis Doctorals en Xarxa) </ name >
</ agent >
</ metsHdr >
< dmdSec ID =" DMD_10803_689483 " >
< mdWrap MDTYPE =" MODS " >
< xmlData schemaLocation =" http://www.loc.gov/mods/v3 http://www.loc.gov/standards/mods/v3/mods-3-1.xsd " >
< mods:mods schemaLocation =" http://www.loc.gov/mods/v3 http://www.loc.gov/standards/mods/v3/mods-3-1.xsd " >
< mods:name >
< mods:role >
< mods:roleTerm type =" text " > author </ mods:roleTerm >
</ mods:role >
< mods:namePart > Fontbona Mola, Isa </ mods:namePart >
</ mods:name >
< mods:name >
< mods:role >
< mods:roleTerm type =" text " > authoremail </ mods:roleTerm >
</ mods:role >
< mods:namePart > isa.fontbona@gmail.com </ mods:namePart >
</ mods:name >
< mods:name >
< mods:role >
< mods:roleTerm type =" text " > authoremailshow </ mods:roleTerm >
</ mods:role >
< mods:namePart > false </ mods:namePart >
</ mods:name >
< mods:name >
< mods:role >
< mods:roleTerm type =" text " > director </ mods:roleTerm >
</ mods:role >
< mods:namePart > Faxedas, M. Lluïsa (Maria Lluïsa) </ mods:namePart >
</ mods:name >
< mods:extension >
< mods:dateAccessioned encoding =" iso8601 " > 2023-12-01T17:17:22Z </ mods:dateAccessioned >
</ mods:extension >
< mods:extension >
< mods:dateAvailable encoding =" iso8601 " > 2024-07-15T22:05:15Z </ mods:dateAvailable >
</ mods:extension >
< mods:originInfo >
< mods:dateIssued encoding =" iso8601 " > 2023-07-12 </ mods:dateIssued >
</ mods:originInfo >
< mods:identifier type =" uri " > http://hdl.handle.net/10803/689483 </ mods:identifier >
< mods:abstract > This research studies how the body resulting from the practice of bodybuilding can become an element of transgression of traditional gender roles. To do so, we focus especially on the potential we find in the case of female bodybuilders, analyzing their presence in the competitive arena, and especially on how this is (re)interpreted from the artistic scene; but we also talk about their male counterparts and people of non-binary identity. Throughout the different chapters and sections I have analyzed how their corporealities have been seen and worked beyond the sporting arena, in the field of representation and exploration in the artistic context; and how they can be interpreted as an element of gender transgression and as a tool to generate a critique of various aspects of our current society. However, and using theoretical formulations such as the figure of the ‘drag’ defended by Judith Butler to interpret these bodies, we study how also in the competitive framework itself and taking gender roles to the point of exaggeration, a form of criticism can also take place in terms of gender roles. Our study focuses on the period from the mid-twentieth century to the present, although mention is also made of the precedents and origins of these corporealities. We have analyzed several of the artistic gazes (mostly in the photographic framework) that have been given throughout history regarding muscular bodies, ranging from fascination to criticism. We have debated the rules and the industry of this sporting discipline to discover its ambiguities. And finally, we have presented various artistic and activist proposals born from the muscular corporeality itself that have the intention of rethinking, and potentially transgressing, what has to do especially with gender discoursesLa present investigació estudia com el cos resultant de la pràctica del bodybuilding pot esdevenir un element de transgressió dels tradicionals rols de gènere. Per fer-ho, ens centrem especialment en el potencial que trobem en el cas de les dones bodybuilders, analitzant la seva presència en el terreny competitiu, i especialment en com aquest és (re)interpretat des de l’escena artística; però també parlem dels seus homòlegs masculins, i de les persones d’identitat no binària. Al llarg dels diferents capítols i apartats s’ha analitzat com s’han vist i treballat les seves corporalitats més enllà del terreny esportiu, en l’àmbit de la representació i exploració en el context artístic; i es planteja com en aquest poden ser interpretades com a element de transgressió de gènere i com a eina per a generar una crítica a diversos aspectes propis de la nostra societat actual. Tanmateix, i emprant formulacions teòriques com la figura de la ‘drag’ defensada per Judith Butler per a interpretar aquests cossos, estudiem com també en el propi marc competitiu i portant els rols de gènere fins a l’exageració, també pot tenir lloc una forma de crítica pel que fa als rols de gènere. El nostre estudi es centra en el període que va de mitjans del segle XX fins a l’actualitat, encara que també s’hi fa esment als precedents i els orígens d’aquestes corporalitats. Hem analitzat diverses de les mirades artístiques (majoritàriament fotogràfiques) que s’han donat al llarg de la història respecte els cossos musculats, que van de la fascinació fins a la crítica. Hem posat la normativa i la indústria d’aquesta disciplina esportiva a debat per descobrir-ne les ambigüitats. I finalment, hem presentat diverses propostes artístiques i activistes nascudes des de la pròpia corporalitat musculada que tenen la intenció de repensar, i potencialment transgredir, tot allò que té a veure especialment amb els discursos de gènere </ mods:abstract >
< mods:language >
< mods:languageTerm authority =" rfc3066 " > cat </ mods:languageTerm >
</ mods:language >
< mods:subject >
< mods:topic > Culturisme </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Culturismo </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Bodybuilding </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Culturisme femení </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Culturismo femenino </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Female bodybuilding </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Art contemporani </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Arte contemporáneo </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Contemporary art </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Coneixement corporeitzat </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Conocimiento corporizado </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Embodied knowledge </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Art performance </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Arte performance </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Performance art </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Estudis de gènere </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Estudios de género </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Gender studies </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Feminismes </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Feminismos </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Feminisms </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:titleInfo >
< mods:title > 'Flexing muscles'. L’ambigüitat de gènere en el bodybuilding, entre la pràctica esportiva i l’exploració artística </ mods:title >
</ mods:titleInfo >
< mods:genre > info:eu-repo/semantics/doctoralThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion </ mods:genre >
</ mods:mods >
</ xmlData >
</ mdWrap >
</ dmdSec >
< amdSec ID =" FO_10803_689483_5 " >
< techMD ID =" TECH_O_10803_689483_5 " >
< mdWrap MDTYPE =" PREMIS " >
< xmlData schemaLocation =" http://www.loc.gov/standards/premis http://www.loc.gov/standards/premis/PREMIS-v1-0.xsd " >
< premis:premis >
< premis:object >
< premis:objectIdentifier >
< premis:objectIdentifierType > URL </ premis:objectIdentifierType >
< premis:objectIdentifierValue > https://www.tdx.cat/bitstream/10803/689483/5/tifm_20230712.pdf </ premis:objectIdentifierValue >
</ premis:objectIdentifier >
< premis:objectCategory > File </ premis:objectCategory >
< premis:objectCharacteristics >
< premis:fixity >
< premis:messageDigestAlgorithm > MD5 </ premis:messageDigestAlgorithm >
< premis:messageDigest > e0a08656feae424dbb4e3e0611994e06 </ premis:messageDigest >
</ premis:fixity >
< premis:size > 20048513 </ premis:size >
< premis:format >
< premis:formatDesignation >
< premis:formatName > application/pdf </ premis:formatName >
</ premis:formatDesignation >
</ premis:format >
</ premis:objectCharacteristics >
< premis:originalName > tifm_20230712.pdf </ premis:originalName >
</ premis:object >
</ premis:premis >
</ xmlData >
</ mdWrap >
</ techMD >
</ amdSec >
< amdSec ID =" FT_10803_689483_6 " >
< techMD ID =" TECH_T_10803_689483_6 " >
< mdWrap MDTYPE =" PREMIS " >
< xmlData schemaLocation =" http://www.loc.gov/standards/premis http://www.loc.gov/standards/premis/PREMIS-v1-0.xsd " >
< premis:premis >
< premis:object >
< premis:objectIdentifier >
< premis:objectIdentifierType > URL </ premis:objectIdentifierType >
< premis:objectIdentifierValue > https://www.tdx.cat/bitstream/10803/689483/6/tifm_20230712.pdf.txt </ premis:objectIdentifierValue >
</ premis:objectIdentifier >
< premis:objectCategory > File </ premis:objectCategory >
< premis:objectCharacteristics >
< premis:fixity >
< premis:messageDigestAlgorithm > MD5 </ premis:messageDigestAlgorithm >
< premis:messageDigest > dbddec30f4ca8c8f1a5231a8f67bf286 </ premis:messageDigest >
</ premis:fixity >
< premis:size > 922128 </ premis:size >
< premis:format >
< premis:formatDesignation >
< premis:formatName > text/plain </ premis:formatName >
</ premis:formatDesignation >
</ premis:format >
</ premis:objectCharacteristics >
< premis:originalName > tifm_20230712.pdf.txt </ premis:originalName >
</ premis:object >
</ premis:premis >
</ xmlData >
</ mdWrap >
</ techMD >
</ amdSec >
< fileSec >
< fileGrp USE =" ORIGINAL " >
< file ADMID =" FO_10803_689483_5 " CHECKSUM =" e0a08656feae424dbb4e3e0611994e06 " CHECKSUMTYPE =" MD5 " GROUPID =" GROUP_BITSTREAM_10803_689483_5 " ID =" BITSTREAM_ORIGINAL_10803_689483_5 " MIMETYPE =" application/pdf " SEQ =" 5 " SIZE =" 20048513 " >
</ file >
</ fileGrp >
< fileGrp USE =" TEXT " >
< file ADMID =" FT_10803_689483_6 " CHECKSUM =" dbddec30f4ca8c8f1a5231a8f67bf286 " CHECKSUMTYPE =" MD5 " GROUPID =" GROUP_BITSTREAM_10803_689483_6 " ID =" BITSTREAM_TEXT_10803_689483_6 " MIMETYPE =" text/plain " SEQ =" 6 " SIZE =" 922128 " >
</ file >
</ fileGrp >
</ fileSec >
< structMap LABEL =" DSpace Object " TYPE =" LOGICAL " >
< div ADMID =" DMD_10803_689483 " TYPE =" DSpace Object Contents " >
< div TYPE =" DSpace BITSTREAM " >
</ div >
</ div >
</ structMap >
</ mets >
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
< mods:mods schemaLocation =" http://www.loc.gov/mods/v3 http://www.loc.gov/standards/mods/v3/mods-3-1.xsd " >
< mods:name >
< mods:namePart > Fontbona Mola, Isa </ mods:namePart >
</ mods:name >
< mods:extension >
< mods:dateAvailable encoding =" iso8601 " > 2023-12-01T17:17:22Z </ mods:dateAvailable >
</ mods:extension >
< mods:extension >
< mods:dateAccessioned encoding =" iso8601 " > 2024-07-15T22:05:15Z </ mods:dateAccessioned >
</ mods:extension >
< mods:originInfo >
< mods:dateIssued encoding =" iso8601 " > 2023-07-12 </ mods:dateIssued >
</ mods:originInfo >
< mods:identifier type =" uri " > http://hdl.handle.net/10803/689483 </ mods:identifier >
< mods:abstract > This research studies how the body resulting from the practice of bodybuilding can become an element of transgression of traditional gender roles. To do so, we focus especially on the potential we find in the case of female bodybuilders, analyzing their presence in the competitive arena, and especially on how this is (re)interpreted from the artistic scene; but we also talk about their male counterparts and people of non-binary identity. Throughout the different chapters and sections I have analyzed how their corporealities have been seen and worked beyond the sporting arena, in the field of representation and exploration in the artistic context; and how they can be interpreted as an element of gender transgression and as a tool to generate a critique of various aspects of our current society. However, and using theoretical formulations such as the figure of the ‘drag’ defended by Judith Butler to interpret these bodies, we study how also in the competitive framework itself and taking gender roles to the point of exaggeration, a form of criticism can also take place in terms of gender roles. Our study focuses on the period from the mid-twentieth century to the present, although mention is also made of the precedents and origins of these corporealities. We have analyzed several of the artistic gazes (mostly in the photographic framework) that have been given throughout history regarding muscular bodies, ranging from fascination to criticism. We have debated the rules and the industry of this sporting discipline to discover its ambiguities. And finally, we have presented various artistic and activist proposals born from the muscular corporeality itself that have the intention of rethinking, and potentially transgressing, what has to do especially with gender discourses </ mods:abstract >
< mods:abstract > La present investigació estudia com el cos resultant de la pràctica del bodybuilding pot esdevenir un element de transgressió dels tradicionals rols de gènere. Per fer-ho, ens centrem especialment en el potencial que trobem en el cas de les dones bodybuilders, analitzant la seva presència en el terreny competitiu, i especialment en com aquest és (re)interpretat des de l’escena artística; però també parlem dels seus homòlegs masculins, i de les persones d’identitat no binària. Al llarg dels diferents capítols i apartats s’ha analitzat com s’han vist i treballat les seves corporalitats més enllà del terreny esportiu, en l’àmbit de la representació i exploració en el context artístic; i es planteja com en aquest poden ser interpretades com a element de transgressió de gènere i com a eina per a generar una crítica a diversos aspectes propis de la nostra societat actual. Tanmateix, i emprant formulacions teòriques com la figura de la ‘drag’ defensada per Judith Butler per a interpretar aquests cossos, estudiem com també en el propi marc competitiu i portant els rols de gènere fins a l’exageració, també pot tenir lloc una forma de crítica pel que fa als rols de gènere. El nostre estudi es centra en el període que va de mitjans del segle XX fins a l’actualitat, encara que també s’hi fa esment als precedents i els orígens d’aquestes corporalitats. Hem analitzat diverses de les mirades artístiques (majoritàriament fotogràfiques) que s’han donat al llarg de la història respecte els cossos musculats, que van de la fascinació fins a la crítica. Hem posat la normativa i la indústria d’aquesta disciplina esportiva a debat per descobrir-ne les ambigüitats. I finalment, hem presentat diverses propostes artístiques i activistes nascudes des de la pròpia corporalitat musculada que tenen la intenció de repensar, i potencialment transgredir, tot allò que té a veure especialment amb els discursos de gènere </ mods:abstract >
< mods:language >
< mods:languageTerm > cat </ mods:languageTerm >
</ mods:language >
< mods:accessCondition type =" useAndReproduction " > ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs. </ mods:accessCondition >
< mods:accessCondition type =" useAndReproduction " > info:eu-repo/semantics/openAccess </ mods:accessCondition >
< mods:subject >
< mods:topic > Culturisme </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Culturismo </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Bodybuilding </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Culturisme femení </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Culturismo femenino </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Female bodybuilding </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Art contemporani </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Arte contemporáneo </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Contemporary art </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Coneixement corporeitzat </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Conocimiento corporizado </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Embodied knowledge </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Art performance </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Arte performance </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Performance art </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Estudis de gènere </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Estudios de género </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Gender studies </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Feminismes </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Feminismos </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:subject >
< mods:topic > Feminisms </ mods:topic >
</ mods:subject >
< mods:titleInfo >
< mods:title > 'Flexing muscles'. L’ambigüitat de gènere en el bodybuilding, entre la pràctica esportiva i l’exploració artística </ mods:title >
</ mods:titleInfo >
< mods:genre > info:eu-repo/semantics/doctoralThesis </ mods:genre >
< mods:genre > info:eu-repo/semantics/publishedVersion </ mods:genre >
</ mods:mods >
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
< oaire:record schemaLocation =" http://namespaceopenaire.eu/schema/oaire/ " >
< dc:title > 'Flexing muscles'. L’ambigüitat de gènere en el bodybuilding, entre la pràctica esportiva i l’exploració artística </ dc:title >
< datacite:creator >
< datacite:creatorName > Fontbona Mola, Isa </ datacite:creatorName >
</ datacite:creator >
< datacite:contributor > isa.fontbona@gmail.com </ datacite:contributor >
< datacite:contributor > false </ datacite:contributor >
< datacite:contributor > Faxedas, M. Lluïsa (Maria Lluïsa) </ datacite:contributor >
< datacite:contributor > Universitat de Girona. Departament d'Història i Història de l'Art </ datacite:contributor >
< dc:subject > Culturisme </ dc:subject >
< dc:subject > Culturismo </ dc:subject >
< dc:subject > Bodybuilding </ dc:subject >
< dc:subject > Culturisme femení </ dc:subject >
< dc:subject > Culturismo femenino </ dc:subject >
< dc:subject > Female bodybuilding </ dc:subject >
< dc:subject > Art contemporani </ dc:subject >
< dc:subject > Arte contemporáneo </ dc:subject >
< dc:subject > Contemporary art </ dc:subject >
< dc:subject > Coneixement corporeitzat </ dc:subject >
< dc:subject > Conocimiento corporizado </ dc:subject >
< dc:subject > Embodied knowledge </ dc:subject >
< dc:subject > Art performance </ dc:subject >
< dc:subject > Arte performance </ dc:subject >
< dc:subject > Performance art </ dc:subject >
< dc:subject > Estudis de gènere </ dc:subject >
< dc:subject > Estudios de género </ dc:subject >
< dc:subject > Gender studies </ dc:subject >
< dc:subject > Feminismes </ dc:subject >
< dc:subject > Feminismos </ dc:subject >
< dc:subject > Feminisms </ dc:subject >
< dc:subject > 30 </ dc:subject >
< dc:subject > 77 </ dc:subject >
< dc:subject > 79 </ dc:subject >
< dc:description > This research studies how the body resulting from the practice of bodybuilding can become an element of transgression of traditional gender roles. To do so, we focus especially on the potential we find in the case of female bodybuilders, analyzing their presence in the competitive arena, and especially on how this is (re)interpreted from the artistic scene; but we also talk about their male counterparts and people of non-binary identity. Throughout the different chapters and sections I have analyzed how their corporealities have been seen and worked beyond the sporting arena, in the field of representation and exploration in the artistic context; and how they can be interpreted as an element of gender transgression and as a tool to generate a critique of various aspects of our current society. However, and using theoretical formulations such as the figure of the ‘drag’ defended by Judith Butler to interpret these bodies, we study how also in the competitive framework itself and taking gender roles to the point of exaggeration, a form of criticism can also take place in terms of gender roles. Our study focuses on the period from the mid-twentieth century to the present, although mention is also made of the precedents and origins of these corporealities. We have analyzed several of the artistic gazes (mostly in the photographic framework) that have been given throughout history regarding muscular bodies, ranging from fascination to criticism. We have debated the rules and the industry of this sporting discipline to discover its ambiguities. And finally, we have presented various artistic and activist proposals born from the muscular corporeality itself that have the intention of rethinking, and potentially transgressing, what has to do especially with gender discourses </ dc:description >
< dc:description > La present investigació estudia com el cos resultant de la pràctica del bodybuilding pot esdevenir un element de transgressió dels tradicionals rols de gènere. Per fer-ho, ens centrem especialment en el potencial que trobem en el cas de les dones bodybuilders, analitzant la seva presència en el terreny competitiu, i especialment en com aquest és (re)interpretat des de l’escena artística; però també parlem dels seus homòlegs masculins, i de les persones d’identitat no binària. Al llarg dels diferents capítols i apartats s’ha analitzat com s’han vist i treballat les seves corporalitats més enllà del terreny esportiu, en l’àmbit de la representació i exploració en el context artístic; i es planteja com en aquest poden ser interpretades com a element de transgressió de gènere i com a eina per a generar una crítica a diversos aspectes propis de la nostra societat actual. Tanmateix, i emprant formulacions teòriques com la figura de la ‘drag’ defensada per Judith Butler per a interpretar aquests cossos, estudiem com també en el propi marc competitiu i portant els rols de gènere fins a l’exageració, també pot tenir lloc una forma de crítica pel que fa als rols de gènere. El nostre estudi es centra en el període que va de mitjans del segle XX fins a l’actualitat, encara que també s’hi fa esment als precedents i els orígens d’aquestes corporalitats. Hem analitzat diverses de les mirades artístiques (majoritàriament fotogràfiques) que s’han donat al llarg de la història respecte els cossos musculats, que van de la fascinació fins a la crítica. Hem posat la normativa i la indústria d’aquesta disciplina esportiva a debat per descobrir-ne les ambigüitats. I finalment, hem presentat diverses propostes artístiques i activistes nascudes des de la pròpia corporalitat musculada que tenen la intenció de repensar, i potencialment transgredir, tot allò que té a veure especialment amb els discursos de gènere </ dc:description >
< dc:description > Programa de Doctorat en Ciències Humanes, del Patrimoni i de la Cultura </ dc:description >
< dc:date > 2023-12-01T17:17:22Z </ dc:date >
< dc:date > 2024-07-15T22:05:15Z </ dc:date >
< dc:date > 2023-07-12 </ dc:date >
< dc:type > info:eu-repo/semantics/doctoralThesis </ dc:type >
< dc:type > info:eu-repo/semantics/publishedVersion </ dc:type >
< datacite:alternateIdentifier > http://hdl.handle.net/10803/689483 </ datacite:alternateIdentifier >
< dc:language > cat </ dc:language >
< dc:rights > ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs. </ dc:rights >
< dc:rights > info:eu-repo/semantics/openAccess </ dc:rights >
< dc:format > 447 p. </ dc:format >
< dc:format > application/pdf </ dc:format >
< dc:publisher > Universitat de Girona </ dc:publisher >
< dc:source > TDX (Tesis Doctorals en Xarxa) </ dc:source >
< oaire:file > https://www.tdx.cat/bitstream/10803/689483/5/tifm_20230712.pdf </ oaire:file >
</ oaire:record >
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
< qdc:qualifieddc schemaLocation =" http://purl.org/dc/elements/1.1/ http://dublincore.org/schemas/xmls/qdc/2006/01/06/dc.xsd http://purl.org/dc/terms/ http://dublincore.org/schemas/xmls/qdc/2006/01/06/dcterms.xsd http://dspace.org/qualifieddc/ http://www.ukoln.ac.uk/metadata/dcmi/xmlschema/qualifieddc.xsd " >
< dc:title > 'Flexing muscles'. L’ambigüitat de gènere en el bodybuilding, entre la pràctica esportiva i l’exploració artística </ dc:title >
< dc:creator > Fontbona Mola, Isa </ dc:creator >
< dc:contributor > Faxedas, M. Lluïsa (Maria Lluïsa) </ dc:contributor >
< dc:subject > Culturisme </ dc:subject >
< dc:subject > Culturismo </ dc:subject >
< dc:subject > Bodybuilding </ dc:subject >
< dc:subject > Culturisme femení </ dc:subject >
< dc:subject > Culturismo femenino </ dc:subject >
< dc:subject > Female bodybuilding </ dc:subject >
< dc:subject > Art contemporani </ dc:subject >
< dc:subject > Arte contemporáneo </ dc:subject >
< dc:subject > Contemporary art </ dc:subject >
< dc:subject > Coneixement corporeitzat </ dc:subject >
< dc:subject > Conocimiento corporizado </ dc:subject >
< dc:subject > Embodied knowledge </ dc:subject >
< dc:subject > Art performance </ dc:subject >
< dc:subject > Arte performance </ dc:subject >
< dc:subject > Performance art </ dc:subject >
< dc:subject > Estudis de gènere </ dc:subject >
< dc:subject > Estudios de género </ dc:subject >
< dc:subject > Gender studies </ dc:subject >
< dc:subject > Feminismes </ dc:subject >
< dc:subject > Feminismos </ dc:subject >
< dc:subject > Feminisms </ dc:subject >
< dcterms:abstract > This research studies how the body resulting from the practice of bodybuilding can become an element of transgression of traditional gender roles. To do so, we focus especially on the potential we find in the case of female bodybuilders, analyzing their presence in the competitive arena, and especially on how this is (re)interpreted from the artistic scene; but we also talk about their male counterparts and people of non-binary identity. Throughout the different chapters and sections I have analyzed how their corporealities have been seen and worked beyond the sporting arena, in the field of representation and exploration in the artistic context; and how they can be interpreted as an element of gender transgression and as a tool to generate a critique of various aspects of our current society. However, and using theoretical formulations such as the figure of the ‘drag’ defended by Judith Butler to interpret these bodies, we study how also in the competitive framework itself and taking gender roles to the point of exaggeration, a form of criticism can also take place in terms of gender roles. Our study focuses on the period from the mid-twentieth century to the present, although mention is also made of the precedents and origins of these corporealities. We have analyzed several of the artistic gazes (mostly in the photographic framework) that have been given throughout history regarding muscular bodies, ranging from fascination to criticism. We have debated the rules and the industry of this sporting discipline to discover its ambiguities. And finally, we have presented various artistic and activist proposals born from the muscular corporeality itself that have the intention of rethinking, and potentially transgressing, what has to do especially with gender discourses </ dcterms:abstract >
< dcterms:abstract > La present investigació estudia com el cos resultant de la pràctica del bodybuilding pot esdevenir un element de transgressió dels tradicionals rols de gènere. Per fer-ho, ens centrem especialment en el potencial que trobem en el cas de les dones bodybuilders, analitzant la seva presència en el terreny competitiu, i especialment en com aquest és (re)interpretat des de l’escena artística; però també parlem dels seus homòlegs masculins, i de les persones d’identitat no binària. Al llarg dels diferents capítols i apartats s’ha analitzat com s’han vist i treballat les seves corporalitats més enllà del terreny esportiu, en l’àmbit de la representació i exploració en el context artístic; i es planteja com en aquest poden ser interpretades com a element de transgressió de gènere i com a eina per a generar una crítica a diversos aspectes propis de la nostra societat actual. Tanmateix, i emprant formulacions teòriques com la figura de la ‘drag’ defensada per Judith Butler per a interpretar aquests cossos, estudiem com també en el propi marc competitiu i portant els rols de gènere fins a l’exageració, també pot tenir lloc una forma de crítica pel que fa als rols de gènere. El nostre estudi es centra en el període que va de mitjans del segle XX fins a l’actualitat, encara que també s’hi fa esment als precedents i els orígens d’aquestes corporalitats. Hem analitzat diverses de les mirades artístiques (majoritàriament fotogràfiques) que s’han donat al llarg de la història respecte els cossos musculats, que van de la fascinació fins a la crítica. Hem posat la normativa i la indústria d’aquesta disciplina esportiva a debat per descobrir-ne les ambigüitats. I finalment, hem presentat diverses propostes artístiques i activistes nascudes des de la pròpia corporalitat musculada que tenen la intenció de repensar, i potencialment transgredir, tot allò que té a veure especialment amb els discursos de gènere </ dcterms:abstract >
< dcterms:dateAccepted > 2024-07-15T22:05:15Z </ dcterms:dateAccepted >
< dcterms:available > 2024-07-15T22:05:15Z </ dcterms:available >
< dcterms:created > 2024-07-15T22:05:15Z </ dcterms:created >
< dcterms:issued > 2023-07-12 </ dcterms:issued >
< dc:type > info:eu-repo/semantics/doctoralThesis </ dc:type >
< dc:type > info:eu-repo/semantics/publishedVersion </ dc:type >
< dc:identifier > http://hdl.handle.net/10803/689483 </ dc:identifier >
< dc:language > cat </ dc:language >
< dc:rights > ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs. </ dc:rights >
< dc:rights > info:eu-repo/semantics/openAccess </ dc:rights >
< dc:publisher > Universitat de Girona </ dc:publisher >
< dc:source > TDX (Tesis Doctorals en Xarxa) </ dc:source >
</ qdc:qualifieddc >
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
< rdf:RDF schemaLocation =" http://www.openarchives.org/OAI/2.0/rdf/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/rdf.xsd " >
< ow:Publication about =" oai:www.tdx.cat:10803/689483 " >
< dc:title > 'Flexing muscles'. L’ambigüitat de gènere en el bodybuilding, entre la pràctica esportiva i l’exploració artística </ dc:title >
< dc:creator > Fontbona Mola, Isa </ dc:creator >
< dc:contributor > isa.fontbona@gmail.com </ dc:contributor >
< dc:contributor > false </ dc:contributor >
< dc:contributor > Faxedas, M. Lluïsa (Maria Lluïsa) </ dc:contributor >
< dc:subject > Culturisme </ dc:subject >
< dc:subject > Culturismo </ dc:subject >
< dc:subject > Bodybuilding </ dc:subject >
< dc:subject > Culturisme femení </ dc:subject >
< dc:subject > Culturismo femenino </ dc:subject >
< dc:subject > Female bodybuilding </ dc:subject >
< dc:subject > Art contemporani </ dc:subject >
< dc:subject > Arte contemporáneo </ dc:subject >
< dc:subject > Contemporary art </ dc:subject >
< dc:subject > Coneixement corporeitzat </ dc:subject >
< dc:subject > Conocimiento corporizado </ dc:subject >
< dc:subject > Embodied knowledge </ dc:subject >
< dc:subject > Art performance </ dc:subject >
< dc:subject > Arte performance </ dc:subject >
< dc:subject > Performance art </ dc:subject >
< dc:subject > Estudis de gènere </ dc:subject >
< dc:subject > Estudios de género </ dc:subject >
< dc:subject > Gender studies </ dc:subject >
< dc:subject > Feminismes </ dc:subject >
< dc:subject > Feminismos </ dc:subject >
< dc:subject > Feminisms </ dc:subject >
< dc:description > This research studies how the body resulting from the practice of bodybuilding can become an element of transgression of traditional gender roles. To do so, we focus especially on the potential we find in the case of female bodybuilders, analyzing their presence in the competitive arena, and especially on how this is (re)interpreted from the artistic scene; but we also talk about their male counterparts and people of non-binary identity. Throughout the different chapters and sections I have analyzed how their corporealities have been seen and worked beyond the sporting arena, in the field of representation and exploration in the artistic context; and how they can be interpreted as an element of gender transgression and as a tool to generate a critique of various aspects of our current society. However, and using theoretical formulations such as the figure of the ‘drag’ defended by Judith Butler to interpret these bodies, we study how also in the competitive framework itself and taking gender roles to the point of exaggeration, a form of criticism can also take place in terms of gender roles. Our study focuses on the period from the mid-twentieth century to the present, although mention is also made of the precedents and origins of these corporealities. We have analyzed several of the artistic gazes (mostly in the photographic framework) that have been given throughout history regarding muscular bodies, ranging from fascination to criticism. We have debated the rules and the industry of this sporting discipline to discover its ambiguities. And finally, we have presented various artistic and activist proposals born from the muscular corporeality itself that have the intention of rethinking, and potentially transgressing, what has to do especially with gender discourses </ dc:description >
< dc:description > La present investigació estudia com el cos resultant de la pràctica del bodybuilding pot esdevenir un element de transgressió dels tradicionals rols de gènere. Per fer-ho, ens centrem especialment en el potencial que trobem en el cas de les dones bodybuilders, analitzant la seva presència en el terreny competitiu, i especialment en com aquest és (re)interpretat des de l’escena artística; però també parlem dels seus homòlegs masculins, i de les persones d’identitat no binària. Al llarg dels diferents capítols i apartats s’ha analitzat com s’han vist i treballat les seves corporalitats més enllà del terreny esportiu, en l’àmbit de la representació i exploració en el context artístic; i es planteja com en aquest poden ser interpretades com a element de transgressió de gènere i com a eina per a generar una crítica a diversos aspectes propis de la nostra societat actual. Tanmateix, i emprant formulacions teòriques com la figura de la ‘drag’ defensada per Judith Butler per a interpretar aquests cossos, estudiem com també en el propi marc competitiu i portant els rols de gènere fins a l’exageració, també pot tenir lloc una forma de crítica pel que fa als rols de gènere. El nostre estudi es centra en el període que va de mitjans del segle XX fins a l’actualitat, encara que també s’hi fa esment als precedents i els orígens d’aquestes corporalitats. Hem analitzat diverses de les mirades artístiques (majoritàriament fotogràfiques) que s’han donat al llarg de la història respecte els cossos musculats, que van de la fascinació fins a la crítica. Hem posat la normativa i la indústria d’aquesta disciplina esportiva a debat per descobrir-ne les ambigüitats. I finalment, hem presentat diverses propostes artístiques i activistes nascudes des de la pròpia corporalitat musculada que tenen la intenció de repensar, i potencialment transgredir, tot allò que té a veure especialment amb els discursos de gènere </ dc:description >
< dc:date > 2023-12-01T17:17:22Z </ dc:date >
< dc:date > 2024-07-15T22:05:15Z </ dc:date >
< dc:date > 2023-07-12 </ dc:date >
< dc:type > info:eu-repo/semantics/doctoralThesis </ dc:type >
< dc:type > info:eu-repo/semantics/publishedVersion </ dc:type >
< dc:identifier > http://hdl.handle.net/10803/689483 </ dc:identifier >
< dc:language > cat </ dc:language >
< dc:rights > ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs. </ dc:rights >
< dc:rights > info:eu-repo/semantics/openAccess </ dc:rights >
< dc:publisher > Universitat de Girona </ dc:publisher >
< dc:source > TDX (Tesis Doctorals en Xarxa) </ dc:source >
</ ow:Publication >
</ rdf:RDF >
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
< metadata schemaLocation =" http://www.lyncode.com/xoai http://www.lyncode.com/xsd/xoai.xsd " >
< element name =" dc " >
< element name =" contributor " >
< element name =" none " >
< field name =" value " > Universitat de Girona. Departament d'Història i Història de l'Art </ field >
</ element >
< element name =" author " >
< element name =" none " >
< field name =" value " > Fontbona Mola, Isa </ field >
< field name =" authority " > 50c5fd7a-533b-436b-9f16-9011d31bf8e8 </ field >
</ element >
</ element >
< element name =" authoremail " >
< element name =" ca " >
< field name =" value " > isa.fontbona@gmail.com </ field >
</ element >
</ element >
< element name =" authoremailshow " >
< element name =" ca " >
< field name =" value " > false </ field >
</ element >
</ element >
< element name =" director " >
< element name =" none " >
< field name =" value " > Faxedas, M. Lluïsa (Maria Lluïsa) </ field >
< field name =" authority " > c9e7d84e-900d-41cc-8ad4-3c1cfec4e921 </ field >
</ element >
</ element >
</ element >
< element name =" date " >
< element name =" accessioned " >
< element name =" none " >
< field name =" value " > 2023-12-01T17:17:22Z </ field >
</ element >
</ element >
< element name =" available " >
< element name =" none " >
< field name =" value " > 2024-07-15T22:05:15Z </ field >
</ element >
</ element >
< element name =" issued " >
< element name =" none " >
< field name =" value " > 2023-07-12 </ field >
</ element >
</ element >
</ element >
< element name =" identifier " >
< element name =" uri " >
< element name =" none " >
< field name =" value " > http://hdl.handle.net/10803/689483 </ field >
</ element >
</ element >
</ element >
< element name =" description " >
< element name =" abstract " >
< element name =" ca " >
< field name =" value " > This research studies how the body resulting from the practice of bodybuilding can become an element of transgression of traditional gender roles. To do so, we focus especially on the potential we find in the case of female bodybuilders, analyzing their presence in the competitive arena, and especially on how this is (re)interpreted from the artistic scene; but we also talk about their male counterparts and people of non-binary identity. Throughout the different chapters and sections I have analyzed how their corporealities have been seen and worked beyond the sporting arena, in the field of representation and exploration in the artistic context; and how they can be interpreted as an element of gender transgression and as a tool to generate a critique of various aspects of our current society. However, and using theoretical formulations such as the figure of the ‘drag’ defended by Judith Butler to interpret these bodies, we study how also in the competitive framework itself and taking gender roles to the point of exaggeration, a form of criticism can also take place in terms of gender roles. Our study focuses on the period from the mid-twentieth century to the present, although mention is also made of the precedents and origins of these corporealities. We have analyzed several of the artistic gazes (mostly in the photographic framework) that have been given throughout history regarding muscular bodies, ranging from fascination to criticism. We have debated the rules and the industry of this sporting discipline to discover its ambiguities. And finally, we have presented various artistic and activist proposals born from the muscular corporeality itself that have the intention of rethinking, and potentially transgressing, what has to do especially with gender discourses </ field >
< field name =" value " > La present investigació estudia com el cos resultant de la pràctica del bodybuilding pot esdevenir un element de transgressió dels tradicionals rols de gènere. Per fer-ho, ens centrem especialment en el potencial que trobem en el cas de les dones bodybuilders, analitzant la seva presència en el terreny competitiu, i especialment en com aquest és (re)interpretat des de l’escena artística; però també parlem dels seus homòlegs masculins, i de les persones d’identitat no binària. Al llarg dels diferents capítols i apartats s’ha analitzat com s’han vist i treballat les seves corporalitats més enllà del terreny esportiu, en l’àmbit de la representació i exploració en el context artístic; i es planteja com en aquest poden ser interpretades com a element de transgressió de gènere i com a eina per a generar una crítica a diversos aspectes propis de la nostra societat actual. Tanmateix, i emprant formulacions teòriques com la figura de la ‘drag’ defensada per Judith Butler per a interpretar aquests cossos, estudiem com també en el propi marc competitiu i portant els rols de gènere fins a l’exageració, també pot tenir lloc una forma de crítica pel que fa als rols de gènere. El nostre estudi es centra en el període que va de mitjans del segle XX fins a l’actualitat, encara que també s’hi fa esment als precedents i els orígens d’aquestes corporalitats. Hem analitzat diverses de les mirades artístiques (majoritàriament fotogràfiques) que s’han donat al llarg de la història respecte els cossos musculats, que van de la fascinació fins a la crítica. Hem posat la normativa i la indústria d’aquesta disciplina esportiva a debat per descobrir-ne les ambigüitats. I finalment, hem presentat diverses propostes artístiques i activistes nascudes des de la pròpia corporalitat musculada que tenen la intenció de repensar, i potencialment transgredir, tot allò que té a veure especialment amb els discursos de gènere </ field >
</ element >
</ element >
< element name =" degree " >
< element name =" none " >
< field name =" value " > Programa de Doctorat en Ciències Humanes, del Patrimoni i de la Cultura </ field >
</ element >
</ element >
</ element >
< element name =" format " >
< element name =" extent " >
< element name =" ca " >
< field name =" value " > 447 p. </ field >
</ element >
</ element >
</ element >
< element name =" language " >
< element name =" iso " >
< element name =" ca " >
< field name =" value " > cat </ field >
</ element >
</ element >
</ element >
< element name =" publisher " >
< element name =" none " >
< field name =" value " > Universitat de Girona </ field >
</ element >
</ element >
< element name =" rights " >
< element name =" license " >
< element name =" ca " >
< field name =" value " > ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs. </ field >
</ element >
</ element >
< element name =" accessLevel " >
< element name =" none " >
< field name =" value " > info:eu-repo/semantics/openAccess </ field >
</ element >
</ element >
</ element >
< element name =" source " >
< element name =" none " >
< field name =" value " > TDX (Tesis Doctorals en Xarxa) </ field >
</ element >
</ element >
< element name =" subject " >
< element name =" ca " >
< field name =" value " > Culturisme </ field >
< field name =" value " > Culturismo </ field >
< field name =" value " > Bodybuilding </ field >
< field name =" value " > Culturisme femení </ field >
< field name =" value " > Culturismo femenino </ field >
< field name =" value " > Female bodybuilding </ field >
< field name =" value " > Art contemporani </ field >
< field name =" value " > Arte contemporáneo </ field >
< field name =" value " > Contemporary art </ field >
< field name =" value " > Coneixement corporeitzat </ field >
< field name =" value " > Conocimiento corporizado </ field >
< field name =" value " > Embodied knowledge </ field >
< field name =" value " > Art performance </ field >
< field name =" value " > Arte performance </ field >
< field name =" value " > Performance art </ field >
< field name =" value " > Estudis de gènere </ field >
< field name =" value " > Estudios de género </ field >
< field name =" value " > Gender studies </ field >
< field name =" value " > Feminismes </ field >
< field name =" value " > Feminismos </ field >
< field name =" value " > Feminisms </ field >
</ element >
< element name =" udc " >
< element name =" ca " >
< field name =" value " > 30 </ field >
< field name =" value " > 77 </ field >
< field name =" value " > 79 </ field >
</ element >
</ element >
</ element >
< element name =" title " >
< element name =" ca " >
< field name =" value " > 'Flexing muscles'. L’ambigüitat de gènere en el bodybuilding, entre la pràctica esportiva i l’exploració artística </ field >
</ element >
</ element >
< element name =" type " >
< element name =" none " >
< field name =" value " > info:eu-repo/semantics/doctoralThesis </ field >
< field name =" value " > info:eu-repo/semantics/publishedVersion </ field >
</ element >
</ element >
</ element >
< element name =" bundles " >
< element name =" bundle " >
< field name =" name " > ORIGINAL </ field >
< element name =" bitstreams " >
< element name =" bitstream " >
< field name =" name " > tifm_20230712.pdf </ field >
< field name =" originalName " > tifm_20230712.pdf </ field >
< field name =" format " > application/pdf </ field >
< field name =" size " > 20048513 </ field >
< field name =" url " > https://www.tdx.cat/bitstream/10803/689483/5/tifm_20230712.pdf </ field >
< field name =" checksum " > e0a08656feae424dbb4e3e0611994e06 </ field >
< field name =" checksumAlgorithm " > MD5 </ field >
< field name =" sid " > 5 </ field >
< field name =" drm " > open access </ field >
</ element >
</ element >
</ element >
< element name =" bundle " >
< field name =" name " > TEXT </ field >
< element name =" bitstreams " >
< element name =" bitstream " >
< field name =" name " > tifm_20230712.pdf.txt </ field >
< field name =" originalName " > tifm_20230712.pdf.txt </ field >
< field name =" description " > Extracted text </ field >
< field name =" format " > text/plain </ field >
< field name =" size " > 922128 </ field >
< field name =" url " > https://www.tdx.cat/bitstream/10803/689483/6/tifm_20230712.pdf.txt </ field >
< field name =" checksum " > dbddec30f4ca8c8f1a5231a8f67bf286 </ field >
< field name =" checksumAlgorithm " > MD5 </ field >
< field name =" sid " > 6 </ field >
< field name =" drm " > open access </ field >
</ element >
</ element >
</ element >
< element name =" bundle " >
< field name =" name " > MEDIA_DOCUMENT </ field >
< element name =" bitstreams " >
< element name =" bitstream " >
< field name =" name " > tifm_20230712.pdf.xml </ field >
< field name =" originalName " > tifm_20230712.pdf.xml </ field >
< field name =" description " > Document Consulta </ field >
< field name =" format " > text/xml </ field >
< field name =" size " > 108 </ field >
< field name =" url " > https://www.tdx.cat/bitstream/10803/689483/7/tifm_20230712.pdf.xml </ field >
< field name =" checksum " > 56acee058d45f0ba1b6c225e662a1e5b </ field >
< field name =" checksumAlgorithm " > MD5 </ field >
< field name =" sid " > 7 </ field >
< field name =" drm " > open access </ field >
</ element >
</ element >
</ element >
</ element >
< element name =" others " >
< field name =" handle " > 10803/689483 </ field >
< field name =" identifier " > oai:www.tdx.cat:10803/689483 </ field >
< field name =" lastModifyDate " > 2024-07-16 00:05:15.832 </ field >
< field name =" drm " > open access </ field >
</ element >
< element name =" repository " >
< field name =" name " > TDX (Tesis Doctorals en Xarxa) </ field >
< field name =" mail " > pir@csuc.cat </ field >
</ element >
</ metadata >